Amerikansk advokatfirma sætter robotter til at svare på juridiske spørgsmål

Det amerikanske advokatfirma ZentLaw lader fremover chatbots styret af kunstig intelligens besvare simple spørgsmål fra klienter.

Erhvervsklienter og startup-kunder i det amerikanske advokatfirma ZentLaw vil fremover få svar fra robotter på simple juridiske spørgsmål.

I en artikel på Law.coms medie Legaltech News fortæller ZentLaws grundlægger, Monica Zent, at de nyudviklede chatbots ikke udfører juridisk arbejde som sådan, men svarer kort og kontant på konkrete spørgsmål.

Robotterne er drevet af kunstig intelligens og er udviklet af advokatfirmaet selv. Mens erhvervskunder har fri adgang til spørgsmål og svar, vil startup-værktøjet blive et betalingsprodukt baseret på en abonnementsordning.

ZentLaw er siden grundlæggelsen for 17 år siden bygget op med legaltech som kerne i forretningen. Flere andre advokatfirmaer - både herhjemme og i udlandet - arbejder med at udvikle værktøjer, der udnytter teknologiens muligheder, og emnet er allerøverst på dagsordenen i de fleste advokatfirmaer.

Ifølge Law.com investerer det globale advokatfirma Dentons massivt i udvikling af robotter til udførelse af juridiske opgaver, ligesom Allen & Overy arbejder på at udvikle teknologier inden for M&A. 

Nokia overvejer kunstig intelligens til at tjekke advokatregninger

Advokat om udvikling af legaltech: Der hersker en konservativ kultur i branchen

Teknologi-chefer om advokatbranchen: Kunstig intelligens går fra hype til hverdagsværktøj i 2018 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også