Advokat: Jeg kan godt forstå, at vi har et troværdighedsproblem

Flere solstrålehistorier i pressen og mere tilsyn vil ikke genoprette tilliden til en advokatbranche, hvis omdømme skranter. Advokaterne skal i stedet bekymre sig for borgerne, skriver advokat Helen Siegumfeldt i en kronik.
Advokat Helen Siegumfeldt er stifter og leder af retshjælpen i Hillerød. Hun driver også et enkeltmandsfirma som advokat i Skævinge. | Foto: Privat
Advokat Helen Siegumfeldt er stifter og leder af retshjælpen i Hillerød. Hun driver også et enkeltmandsfirma som advokat i Skævinge. | Foto: Privat

Advokater skal begynde at bekymre sig om den almindelige borger, hvis der skal rettes op på advokatbranchens omdømme. Det skriver advokat Helen Siegumfeldt i en kronik i Berlingske.

Advokaters troværdighed er dykket markant i forhold til tidligere. Det er man opmærksom på i branchen, hvor brancheforeningen Danske Advokater for eksempel har som førsteprioritet i 2019 at forbedre det skrantende omdømme. Branchens eget bud på at løse imageproblemet med skrappere tilsyn og bedre markedsføring af advokaten vil dog næppe hjælpe, mener Helen Siegumfeldt.

Hun er daglig leder i Hillerød Retshjælp, som hun etablerede i 2012. I hendes øjne skyldes branchens faldende omdømme ikke de negative enkeltsager, som har fyldt meget i medierne, men snarere den almindelige danskers møde med advokater.

På kontoret i Nordsjælland møder hun mange borgere, der har brug for juridisk bistand, men som løber panden mod en mur i mødet med en advokat. Hun hører om advokater, der takker nej til en sag, fordi der ikke er penge nok i den, advokater, som ikke vil søge fri proces for borgeren, eller som tager timetakster, som den gennemsnitlige dansker ikke har råd til at betale.  

"Men det nytter altså ikke, at advokaten på samme tid vil være populær i den brede befolkning, og samtidig siger nej til at bistå borgere med at få ret. Enten direkte eller indirekte via sine for høje salærer. Hvis advokaten vil øge sin popularitet, må han være til stede i de ofte mindre profitable, men meget vigtige sager, der bør udkæmpes i retssikkerhedens navn," skriver hun.

Hendes kronik tager afsæt i den seneste troværdighedsmåling fra kommunikationsbureauet Radius, hvor advokater er dumpet helt ned på en 18. plads. Hun hæfter sig ved, at det er befolkningen, der er blevet spurgt. Ikke store virksomheder, myndigheder eller interesseorganisationer, som ifølge Helen Siegumfeldt må formodes at have ganske fine relationer til de store advokatfirmaer.

Af mulige løsninger peger hun på, at politikerne burde hæve taksterne til advokater, der yder retshjælp. Branchen kunne også overveje at lave mærkningsordninger for advokater, der udviser socialt ansvar, ligesom retshjælpsarbejde kunne gøres til en del af advokaternes obligatoriske efteruddannelse.

Indtil da opfordrer hun sine kollegaer til at strække sig lidt mere for principperne.

Brancheforening: Det tager år at genoprette advokaters image

Advokater får klø i troværdighedsmåling: "Du ser ikke naturlige helte blandt advokater. Du ser naturlige anti-helte" 

Danske Advokater vil lappe på branchens omdømme

Advokatrådet vil undersøge branchens omdømme: Vi kommer aldrig til at kæmpe med jordemødre om førstepladsen i troværdighed

Advokat om faldende troværdighed: "Lad os ikke håbe, at vi nærmer os tilstandene som i USA" 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også