Advokater laver flere fejl: "De får ganske enkelt for travlt til at levere et grundigt stykke rådgivning"

Ifølge flere forsikringsselskaber har væksten i advokatbranchen og mere aggressive kunder fået antallet af erstatningskrav mod advokater til at stige.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Voldsom travlhed på advokatkontorerne medfører flere fejl, og det har ført til en stigning i både antallet af erstatningskrav mod advokater og i de beløb, kunderne forlanger af advokaterne.

Det er meldingen fra flere forsikringsselskaber, der oplever en klar sammenhæng mellem de seneste års stigende aktivitet i advokatbranchen og antallet af erstatningskrav, som advokaternes forsikring skal dække. Samtidig er både virksomheder og private blevet langt mere aggressive i forhold til at gøre advokater ansvarlige for tab, lyder meldingen.

"Typisk ser vi væsentligt flere skader på advokatpolicer i takt med øgede omsætning pr. advokat. De får ganske enkelt for travlt til at levere et grundigt stykke rådgivning. Vi ser ofte, at aftaledokumenterne mellem klient og advokat bliver håndteret for let, og derved får advokaten ikke specificeret rådgivningsydelsens afgrænsning," fortæller Rasmus Jørgensen, Head of Liability i forsikringsselskabet HDI Danmark.

Også Codan oplever flere sager med kunder, der retter krav mod advokater for fejl.

”Vi ser et stigende antal skader og også højere krav rettet mod advokaterne. Jo flere sager advokaten tager, desto større er risikoen for, at vi ser skader," siger pressechef Mads Houe, Codan.

Høj aktivitet og flere fejl

Høj aktivitet blandt virksomheder og på ejendomshandler har bidraget til et stigende aktivitetsniveau blandt advokater, og en lang række firmaer har meldt om stigende omsætning og høje overskud. Men ifølge forsikringsselskaberne indebærer væksten ofte også en stigende arbejdsmængde pr. advokat, og det udløser fejl.

Samtidig er erstatningskravene også blevet større. Ifølge Rasmus Jørgensen ligger det gennemsnitlige erstatningskrav i dag mellem en halv million kroner og 2,5 millioner kroner, hvor beløbet for 10 år siden typisk lå mellem 100.000 kroner og en million kroner.

"Enkeltvis krav er blevet dyrere. For fem eller tre år siden havde man ikke meget dyre skader. Man havde selvfølgelig de få i markedet, som fylder rigtig meget, men man havde ikke den jævne, meget dyre skade. Det har man nu," siger Rasmus Jørgensen.

Ifølge forsikringsselskaberne er der en klar tendens til, at klienter er blevet mere aggressive i forhold til at gøre advokater ansvarlige for tab.

"Der er (...) en stigende bevidsthed i forhold til erstatningssager i markedet, som blandt andet skyldes øget internationalisering. Udenlandske investorer i virksomhedshandler er generelt mere tilbøjelige til at rette krav mod advokater, end vi historisk har set herhjemme,” siger Mads Houe fra Codan.


Rasmus Jørgensen, Head of Liability i forsikringsselskabet HDI Danmark.

 

Rasmus Jørgensen fra HDI oplever samme tendens. 

"Generelt set er folk, både virksomheder og private, blevet mere opmærksomme på at kræve sin ret, også ved sin mangeårige, trofaste rådgiver. Så der er helt klart et mere aggressivt krav-miljø," siger Rasmus Jørgensen fra HDI.

Advokatfirmaer er forpligtet til at tegne en rådgiveransvarsforsikring på minimum 2,5 millioner kroner pr. advokat, men Ifølge Rasmus Jørgensen er de 2,5 millioner kroner i standardforsikringsdækning ofte for lidt. Både i 2016 og 2017 har HDI haft eksempler, hvor advokater selv måtte finansiere erstatning til klienter, fordi beløbet var højere end forsikringsdækningen.

"Den dygtige advokat ved godt, at han har noget mellem hænderne, som gør ondt, så han køber mere sum," siger Rasmus Jørgensen.

I brancheforeningen Danske Advokater har man ikke registreret, at det højere aktivitetsniveau har ført til flere fejl og erstatningskrav mod advokater.

“Vi har ikke nogen data eller meldinger, der peger på, at der skulle være en relativ stigning i antallet af erstatningssager,” siger adm. direktør Paul Mollerup.

Gorrissen under beskydning

En af de aktuelle, store sager om advokatansvar verserer i konkursboet efter oliekoncernen OW Bunker, hvor den ene kurator, Plesner, er ved at undersøge, om den anden kurator, Gorrissen Federspiel, kan gøres ansvarlig for at have misset en deadline. Gorrissen Federspiel fik ikke sendt en stævning afsted i tide, hvilket betyder, at konkursboets mulighed for at kræve erstatning fra en stor investeringsbank er forpasset, og ifølge Finans.dk kan det udløse et erstatningskrav i milliardklassen mod Gorrissen Federspiel.

Foto: Aarhus 2017
Foto: Aarhus 2017
Det er ikke lykkedes at få en kommentar fra Gorrissen Federspiel.

Advokatfirmaet Skov Advokater i Vejle har netop været gennem en grundig gennemgang af sine forsikringsforhold, og managing partner, Torben Bang, kunne ved den lejlighed konstatere, at firmaet ikke har nogen verserende erstatningssager. Hans opfattelse er, at advokater skal være disciplinerede i forhold til, hvor meget arbejde de tager på sig.

"Uanset hvad vi gør, er der kun 24 timer i døgnet. Og man når et breaking point, hvor hovedet egentlig ikke rigtig kan følge med mere. Man kører i overdrive, og det kan man gøre i en periode, men hvis man gør det for lang tid, tror jeg fejlene kommer," siger Torben Bang.

Kendt forsvarsadvokat politianmeldt for at bryde regel om internet 

International advokatkæmpe og Deloitte skyder på hinanden i sag om dårlig rådgivning om fodbold-aktier

Klienter møder op i det forkerte firma: Navneoverlap skaber forvirring for Gangsted-advokater  

Plesner og Kromann Reumert får rygstød i skatteopgør om milliarder  

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også