Globale advokatfirmaer søger mod Irland for at sikre sig mod Brexit
"Det er til dels en Brexit-forsikringspolice."
Sådan lyder forklaringen fra Tony Williams, chef i Jomati Consultants, som yder juridisk ledelsesrådgivning, på, at flere og flere internationale advokatfirmaer åbner kontor i Irland.
Konsekvenserne af Brexit står først klart til efteråret, men advokaterne mener tilsyneladende, at der er brug for at sikre sig ved at have kontor i Irland. Det britiske branchemedie LegalWeek skriver, at DLA Piper, som også har kontor i Danmark, i sidste uge bekræftede, at advokatkontoret er klart til at åbne kontor i Dublin. Samme beslutning har ledelsen hos Simmons & Simmons truffet, mens K&L Gates ifølge LegalWeek har taget første skridt og undersøgt muligheden for at udvide forretningen til Irland.
Inden Brexit-afstemningen i 2016 var advokatfirmaet Dechert det eneste internationale, amerikanske advokatfirma, der havde slået sig ned på det irske marked. Advokatfirmaet åbnede kontor i Dublin i 2010, og nu følger andre altså efter. Sidste oktober annoncerede Covington & Burling, at advokatfirmaet ansatte en lokal advokat i Dublin med Brexit som begrundelse.
"Med Brexit så vi, at det irske kontor ville være af stigende betydning. Mange store farmaceutiske virksomheder har betydelig forretning i Irland og store produktionsfaciliteter," siger partner Mike Labson, som sidder på Covington & Burlings hovedkontor i Washington, til LegalWeek.
Ifølge en konsulent fra Zeughauser Group kan flere advokatfirmaer være på vej mod Irland.
"En del af de virksomheder, jeg arbejder med, ser på det som en risikoafdækning i forhold til at nå ud (af England, red.) før potentielle markedsændringer og markedsusikkerhed," lyder det fra konsulent Kent Zimmermann.
Mens de amerikanske advokatfirmaer åbner kontorer i Irland, fortsætter de med at udvide i London, så det er tilsyneladende ikke enten-eller.
Lange arbejdsdage rammer advokaters helbred
Topadvokater beskyldes for at klemme penge ud af byggekollaps
Indisk advokatfirma hyrer dansk advokat i jagten på danske klienter