Smykkekæmpen Pandora: Advokater skal turde noget mere

TEMA: Hvad mener virksomhederne om advokatfirmaer? AdvokatWatch har spurgt en række chefjurister i nogle af landets største virksomheder. Advokater skal ikke bare fortælle om mulighederne, de skal i langt højere grad også komme med anbefalinger til handling, mener chefjurist i smykkekoncernen Pandora.
Foto: ritzau/Niels Hougaard
Foto: ritzau/Niels Hougaard

Danske advokater skal blive bedre til at komme med anbefalinger til handling frem for blot at kortlægge mulighederne. Det vurderer Peter Ring, chefjurist i smykkekoncernen Pandora.

”I min optik skal de eksterne advokater generelt turde vove meget mere. Når selskaber som Pandora er i markedet efter rådgivningsydelser, efterspørger vi meget mere end blot de mulige udfaldsrum eller alternative løsninger, der kan opstilles. Vi efterspørger et råd og ikke kun muligheder. Rådet skal udover at holde vand juridisk i høj grad også være egnet til at skabe resultater,” siger Peter Ring.

I en rundspørge til en stribe store, danske koncerner, som AdvokatWatch har gennemført, peger en lang række juridiske chefer på et stort behov for, at advokatfirmaerne sætter sig ind i forretningen og har en forståelse for købmandsskabet og ikke kun forholder sig til, hvad juraen siger. Peter Ring mener, at advokaterne skal deltage mere i at se muligheder og tage en holdning til, hvad der skal gøres.

12-tals jura vs. det gode resultat

”Billedligt talt bliver jeg ikke en glad kunde ved at vide, at rådet fra min advokat placerer mig lige midt på vejen, som er det 100 pct. sikre og for advokaten totalt risiko- og ansvarsfrie råd, når det, jeg har behov for, er, at Pandora skal ligge i højre vejbane. Vi holder os stadig på vejen, men scorer ikke et juridisk 12-tal, men nogle gange er 4 eller 7 præcis det, der skal til for at skabe det resultat, vi er ude efter,” siger Peter Ring.

Peter Ring, chefjurist i Pandora

Karsten Kristoffersen, managing partner i Bruun & Hjejle, mener netop, at virksomhedernes stigende behov for decideret rådgivning kommer til at præge branchen.

”En af de trends, jeg fornemmer vil præge markedet i 2018, er den store efterspørgsel efter rigtig rådgivning. Altså beslutningskompetence, der kan rådgive om, om man skal gå til højre eller venstre – hurtigt og effektivt uden alt for mange og lange forbehold. Den beslutningskraft er også noget af det, vi har været meget bevidste om hos Bruun & Hjejle,” fortæller han.

Ikke kun scenarier

Bruun & Hjejle har bevidst fravalgt nogle områder for at opbygge kompetencerne på områder som ejendoms- og virksomhedshandler.

”Det gør, at vi tør rådgive – og ikke blot opstille scenarier,” siger Karsten Kristoffersen.

Ifølge Peter Ring fra Pandora kan advokatfirmaerne med fordel arbejde med deres komfortzone.

”Jeg oplever, at de eksterne advokater – måske qua den øgede specialisering – har større fokus på at score 12-tallet end at bevæge sig udenfor sin komfortzone, som jo alt andet lige åbner flanken, men omvendt også skaber det brugbare resultat,” siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også