Skatteminister: Skatterådgivere skal tage et større ansvar for deres rådgivning

Alle skatterådgivere har en pligt og et ansvar for, at Danmark går forrest i kampen mod skatteundgåelse, skriver skatteministeren i et debatindlæg i Jyllands-Posten. Han forventer opbakning fra kollegerne i Folketinget til det nye lovforslag om særlig indberetningspligt for skatterådgivere.
Skatteminister Morten Bødskov (S) ønsker, at Danmark skal gå forrest i kampen mod international skatteundgåelse, skriver han i et debatindlæg i Jyllands-Posten. | Foto: Jens Dresling

Regeringen har en ambition om at stille strengere krav til skatterådgivere og en forventning til, at de tager et større ansvar for deres rådgivning i kampen mod skatteundgåelse.

Sådan lyder det fra skatteminister Morten Bødskov (S) i et debatindlæg i Jyllands-Posten.

Morten Bødskov giver i debatindlægget udtryk for, at aggressiv skatteplanlægning er "forargeligt" og "uacceptabelt". Derfor forventer ministeren også, at kollegaerne i Folketinget vil støtte op om regeringens lovforslag, som pålægger skatterådgivere at indberette skattemæssige ordninger, der kan anvendes til aggressiv skatteplanlægning.

Det nye lovforslag har skabt stor debat mellem advokater og revisorer. Advokaterne så i første omgang ud til at blive fritaget, men i det nye lovforslag er advokater alligevel endt med at være omfattet af den særlige indberetningspligt.

"Det har været en udfordring at lande på en model, hvor advokater er omfattet af indberetningspligten, uden at det strider mod reglerne om tavshedspligt mellem advokater og deres klienter. Som tidligere justitsminister er jeg meget bevidst om, at tavshedspligten er bærende for det danske retssamfund. Omvendt må den ikke udnyttes til at dække over rådgivning om aggressiv skatteplanlægning," skriver Morten Bødskov i Jyllands-Posten.

Paul Mollerup, adm. direktør i Danske Advokater, har kaldt det et "fundamentalt opgør med måden, vi har fordelt rollerne på i det danske retssamfund", hvis advokaterne skal omfattes af den særlige indberetningspligt.

Mens Tom Vile Jensen, erhvervspolitisk direktør i FSR - Danske Revisorer, mener, at advokaternes modstand er "ude af trit" med de forventninger, som resten af erhvervslivet, politikerne og samfundet lader til at have. Hvis de ikke kan tilslutte sig, bør de helt droppe skatterådgivningen, lyder det.

Advokater skal alligevel oplyse om skattespekulation

BDO sætter advokat i spidsen for skatterådgivning

Professor om oplysningspligt ved skatterådgivning: Der er tale om gummibestemmelser

Danske Advokater: Revisorer skyder helt ved siden af