Advokat til sin stand: Brug sociale medier mere
![Foto: Matt Rourke](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article5376998.ece/ALTERNATES/schema-16_9/29860579%2520-%252016-05-2012%2520-%2520Netforbrydere%2520udnytter%2520din%2520svage%2520Facebook-kode%2520-%2520Matt%2520Rourke-version1.jpg)
Det er en god ting, når advokater blander sig i den offentlige debat på sociale medier. Det mener advokat Peter Breum, som er medlem af Advokatrådets Regel- og tilsynsudvalg og partner hos Elmer Advokater.
I en artikel i branchemediet Advokaten, som udgives af Advokatsamfundet, siger Peter Breum, at det ikke er en fordel for advokater at holde sig væk fra sociale medier som Linkedin, Twitter og Facebook, tværtimod.
"Helt personligt mener jeg, at selvom advokater generelt bruger de sociale medier mere, gør de det stadig for lidt. Tidligere har advokatfirmaer haft forbud mod at annoncere for sig selv, så det ligger i mange advokaters opdragelse at være diskrete, og det har været en udbredt holdning, at den, der lever skjult, lever godt. Det er en skam, for det er ikke en fordel at holde sig helt ude af sociale medier. Vi har som stand en pligt til at sikre, at vi har et ordentligt retssamfund, og at retssystemet i Danmark fungerer," siger Peter Breum til Advokaten.
Han tilføjer, at det er en balancegang, hvad advokater kan skrive på sociale medier. For eksempel er det en hovedregel aldrig at kommentere nogen med navn, ligesom det er vigtigt at være opmærksom på, hvilke signaler man sender med kommentarer, delinger og likes.
Balancegangen er ikke uvæsentlig. Sidste år gik en stribe advokater så langt i deres kommentarer på Facebook, at det udløste bøder i Advokatnævnet.
Professor efterlyser klarere regler for advokaters markedsføring
Relaterede artikler
Skrappe formuleringer koster advokat dyrt
For abonnenter