AdvokatWatch

Professor efterlyser klarere regler for advokaters markedsføring

Advokatfirmaers jagt på klienter, der vil deltage i gruppesøgsmål, bør underlægges de advokatetiske regler, mener dr.jur. Mads Bryde Andersen. Advokatrådet afviser behovet.

Professor, dr.jur. Mads Bryde Andersen, Københavns Universitet. | Foto: Ritzau Scanpix/Stine Bidstrup

Selvom der i de advokatetiske regler er sat ret snævre grænser for advokaters markedsføring og for den adfærd, der kan udøves i forhold til at opsøge klienter med forslag om konkrete sagsanlæg, så falder gruppesøgsmål som fænomen samt markedsføringen af dem angiveligt uden for reglerne. Og det er noget, som Advokatsamfundet bør overveje at se nærmere på, mener professor, dr.jur. Mads Bryde Andersen, Københavns Universitet.

Spørgsmålet er aktualiseret af et stigende antal gruppesøgsmål og den måde, som advokatvirksomheder igangsætter og markedsfører dem på for at samle en større kreds af søgsmålsdeltagere i jagten på at opnå fri proces. AdvokatWatch har tidligere omtalt Bjerregaard Advokaters jagt på sure investorer til et søgsmål mod Danske Bank. Bjerregaard har annonceret efter søgsmålsdeltagere på Facebook med løfte om gratis deltagelse, og metoden har udløst kritik og vrede kommentarer hos Facebook-brugere.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra AdvokatWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

AdvokatWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier