Danske Advokater: Konkurrencen fra de store revisionshuse spidser til
![Adm. direktør i Danske Advokater, Paul Mollerup, er opmærksom på den øgede konkurrence fra de store revisionshuse. | Foto: PR](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article10896058.ece/ALTERNATES/schema-16_9/PaulMollerup2_stor.jpg)
De fire store revisionshuse PWC, EY Deloitte og KPGM er ikke længere til at komme udenom, når der tales om juridisk rådgivning i Danmark.
Hos Danske Advokater oplever adm. direktør Paul Mollerup, at konkurrencen er spidset til. Det siger han i et interview med mediet K-News.
"I advokatbranchen hilser vi konkurrence velkommen, så længe det foregår på lige konkurrencevilkår. Vi vil derfor være særligt opmærksomme på, om der opstår en skævvridning af konkurrencen som følge af uens regulering eller rammevilkår. Gør der det, vil vi råbe vagt i gevær," siger han til K-News.
Paul Mollerup peger blandt andet på den dobbeltrolle, som revisionshusene kan havne i ved både at revidere en virksomhed og samtidig kunne virke som virksomhedens rådgiver.
Han oplever, at advokater strækker reglerne om interessekonflikter og etiske regler langt videre end revisionsbranchen. Paul Mollerup finder det problematisk, at revisionsbranchen ikke udelukker hele virksomheder, men i stedet opererer med såkaldte "chinese walls".
Ifølge K-News omsatte PWC for 9,5 mia. dollars på verdensplan i deres skatterådgivende- og juridiske forretning i 2017. Kirkland & Ellis, der blandt advokatfirmaerne har den største omsætning, endte med 3,2 mia. dollars, viser tal fra legaltechnews.com.
I Danmark er PWC's vækst inden for rådgivningsforretningen steget med 32 pct., mens skatteforretningen er vokset med 9 pct., fremgår det af den årsrapport, der blev fremlagt i oktober.
Advokatformand advarer: Konsulenthusenes indtog er en trojansk hest
Beierholm går efter opkøb i presset revisorbranche
Medie: Revisionsfirmaer vil adskille rådgivning fra revision
Relaterede artikler
Tilsynet med revisionshusene er blevet mere målrettet
For abonnenter