Ringe kvalitet koster advokater klienter
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article10670210.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Thombs%2520up%2520down.jpg)
Lever advokater ikke op til løfterne om rådgivning i topklasse, koster det kunder.
Det viser en måling foretaget af det svenske advokatmedie Legally yours.
I målingen, som er foretaget blandt 457 indkøbere af juridisk rådgivning i Sverige, Danmark, Norge og Finland, angiver 70 pct., at "utilfredshed med kvaliteten" får dem til at skifte advokatfirma. 53 pct. angiver "mangel på relevant kompetence", mens 48 pct. angiver "større kompetence hos anden rådgiver".
Effektiv rådgivning
Analysehuset Kantar Sifo Prospera har i en årrække undersøgt firmaers forhold til advokatfirmaer, og ifølge chef for Legal Research, Martin Salomon, er der især tre ting, virksomhederne efterlyser hos advokatfirmaer: Effektiv rådgivning, der inkluderer helheden og smidigt får virksomheden fra A til B, mere gennemsigtige priser og en bedre løbende kontakt med advokaten.
"Det klassiske forløb er, at der er en opgave, og så hjælper advokatfirmaet med det og sender en faktura, og så er der stille. Men mange klienter, især inhouse counsel, vil have et løbende samarbejde, hvor man mødes ofte og taler om klientens forretning,” sagde Martin Salomon for nylig til AdvokatWatch.
En stribe chefjurister i større, danske virksomheder fortalte til AdvokatWatch i starten af året, at de især lægger vægt på specialistviden, tilgængelighed, og at advokaten viser interesse for at forstå virksomheden og indarbejder de kommercielle interesser i den juridiske rådgivning.
Virksomheder kræver opmærksomhed fra advokater: Tal mere med os!
Virksomheder vil have smarte advokater - ikke smarte it-løsninger
Relaterede artikler
Revisionskæmper skruer op for digitale satsninger
For abonnenter