Dommere udtrykker frustration over udskældt it-system
![It-direktør for Domstolsstyrelsen, Jannie Hilsbo, må konstatere, at der er udbredt utilfredshed med portalen minretssag.dk | Foto: LinkedIn](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article10828673.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Jannie%2520Hilsbo.jpg)
Domstolsstyrelsens it-system minretssag.dk er blevet både forsinket og dyrere end ventet og kører fortsat med omfattende driftsforstyrrelser til stor frustration for brugerne.
Flere advokater har over for AdvokatWatch udtrykt deres irritation over systemet, der skulle effektivisere kommunikation mellem Domstolsstyrelsen og advokater og virksomheder, men i stedet er endt med at blive en regulær tidsrøver.
Men det er ikke kun advokaterne, som er trætte af det fejlbehæftede it-system. Ifølge Politiken bliver flere dommere også ramt af de driftsmæssige forstyrrelser i systemet.
"De begyndte at rulle det ud for et år siden, og det kører langsommere for hver dag. Du ved aldrig, når du klikker på noget, om systemet går i stå. Og når det går i stå, er man – undskyld udtrykket – fucked," siger funktionschef Niels Kirketerp fra retten i Lyngby.
Nogenlunde samme oplevelse har Nina Palesa Bonde, formand i Dommerfuldmægtigforeningen, haft med minretssag.dk, og hun påpeger, at "det er så dyrt i spildtid, det her system."
Domstolsstyrelsen har nedsat taskforce
Minretssag.dk er udviklet af det danske selskab GlobeTeam. Udviklingsarbejdet startede tilbage i 2009, men er undervejs blevet forsinket med seks år og har kostet staten 161 mio. kr. - dobbelt så meget som forventet.
Globeteam vil over for Politiken ikke kommentere kritikken fra brugerne, mens it-direktør for Domstolsstyrelsen, Jannie Hilsbo skriver følgende i en e-mail til mediet:
"Som vi har informeret om, kører MinRetssag.dk periodevist langsomt. Vi har valgt at informere brugerne om problemet meget tidligt, selv om vi selv står midt i en afdækning og ikke kan give konkrete svar på mange af de spørgsmål, der stilles. Vi arbejder på at afdække og komme til bunds i problemerne. Vi har nedsat en taskforce med bistand fra eksterne konsulenter, der arbejder på en grundig analyse af hele platformen."
Advokater hænger fast i tungt retssagssystem: "Jeg har ikke tålmodighed til at sidde på den portal"
Domstolsstyrelsen udnytter straf-redskaber over for leverandør af kritiseret it-system
Advokat angriber Domstolsstyrelsen for "uduelige" it-systemer
Domstolsstyrelsen: Det vil koste at rette nye problemer med udskældt it-system