Advokat angriber Domstolsstyrelsen for "uduelige" it-systemer

Domstolsstyrelsens digitale systemer er under lavmålet, lyder det fra en advokat, der mener, styrelsen har ”fejlet på stort set alle parametre”. Domstolsstyrelsen afviser, at den er gået efter billige løsninger.
Domstolsstyrelsen får hård kritik for sit digitale retssagssystem, men IT-direktør Jannie Hilsbo afviser, at systemets problemer skyldes billige løsninger. | Foto: LinkedIn
Domstolsstyrelsen får hård kritik for sit digitale retssagssystem, men IT-direktør Jannie Hilsbo afviser, at systemets problemer skyldes billige løsninger. | Foto: LinkedIn

Domstolsstyrelsens indsats i forhold til at digitalisere den juridiske sagsbehandling er en skændsel, og branchen står tilbage med uduelige systemer, der er dyrere og minde effektive end før digitaliseringen.

Sådan lyder kritikken fra advokat Kristian Strandberg Dreyer, partner i det københavnske advokatfirma Galst, efter at der igen er opstået problemer med Domstolsstyrelsens nye onlinesystem til civile retssager, minretssag.dk.

"Jeg er (…) klar over, at al begyndelse er svær. Men både for så vidt angår tinglysningssystemet og nu også sagsportalen, må jeg blot sige, at det i mine øjne er en skændsel og uduelige systemer. Vi bruger mere tid og flere ressourcer som brugere af systemerne, end før de kom til," skriver Kristian Strandberg Dreyer i et debatindlæg på AdvokatWatch.

En lang række advokater og advokatsekretærer har på AdvokatWatch kritiseret minretssag-systemet for at være tungt og tidskrævende, blandt andet fordi det arbejder langsomt og ikke taler sammen med advokaternes egne systemer. Desuden skaber det frustration, at dokumenter skal uploades i særlige formater og at systemet sender en større mængde irrelevante advarsler.

Foto: PR
Foto: PR

Kristian Strandberg Dreyer

I sidste uge oplyste Domstolsstyrelsen, at der var nye problemer med systemet, som gør, at det arbejder langsomt og at brugere risikerer at blive smidt af, hvis der er mange logget på samtidig.

Visuel katastrofe

Kristian Strandberg Dreyer kritiserer, at systemet kun rummer forberedelsen af sager, ikke hovedforhandlingerne, og at det er ulogisk opbygget, så det er svært at få overblik. Han mener systemet er en visuel ”katastrofe”, som ”minder om noget fra 80'erne”.

"Som daglig bruger af systemet får jeg fornemmelsen af, at man gerne har villet en hel masse, men ikke indset, hvad det koster for at få lavet en digital platform, der rent faktisk virker, og at man derfor har valgt løsninger, som ikke har kostet for meget, men som omvendt nu giver brugerne af systemet flere kvaler end godt er. Vi må sande, at det var meget mere brugervenligt, effektivt og billigere før digitaliseringen af retssagsbehandlingen, og således har man fejlet på stort set alle parametre," skriver Kristian Strandberg Dreyer.

Som en reaktion på Dreyers synspunkter beklager Domstolsstyrelsen, at systemet til tider kører meget langsomt.

"Udfordringerne skyldes dog ikke, at vi blot er gået efter den billigste løsning. Vi har tværtimod lagt stor vægt på at udvikle et system, der bedst muligt tilgodeser brugernes behov, og vi har i forløbet haft et meget tæt samarbejde med Advokatsamfundet, Danske Advokater og retterne om både udviklingen og implementeringen af systemet," oplyser Domstolsstyrelsens IT-direktør, Jannie Hilsbo, i en mail til AdvokatWatch.

Ved at løse problemer

Hun vurderer, at "brugerne generelt har taget positivt imod systemets brugervenlighed og funktionalitet."

Hun pointerer, at styrelsen sammen med leverandøren Globeteam arbejder på at få løst de aktuelle driftsproblemer, og at det skal klares, før andre kritikpunkter kan adresseres.

"Vi er i samarbejde med vores leverandør klar med de første indsatser indenfor de kommende uger, som er specifikt målrettet de lange svartider for vores eksterne brugere. Vi er nødt til at prioritere de nuværende problemer (...), før nye relevante funktioner (som fx system til system integration) og før flere fagområder kan implementeres," oplyser hun.

Tinglysningssystem gav også problemer

Minretssag.dk er ikke det eneste, store IT-projekt, der har medført heftig kritik af Domstolsstyrelsen.

Da den digitale tinglysning blev søsat i 2009 skete det efter halvandet års forsinkelse og ekstraudgifter på næsten 200 mio. kr. Boligadvokater vurderede, at fejl og underkapacitet hos Tinglysningretten medførte ekstraudgifter for boligejere på flere hundrede mio. kr., og Rigsrevisionen kritiserede efterfølgende Domstolsstyrelsen for mangelfuld planlægning og gennemførelse af projektet.

"Den organisatoriske forberedelse forud for idriftsættelsen af den digitale tingbog var mangelfuld og var ikke baseret på grundige beregninger af resurser og dimensionering af opgaverne. Domstolsstyrelsens forventning til medarbejderproduktiviteten var urealistisk høj," hed det i Rigsrevisionens rapport om projektet.

Domstolsstyrelsen var enig i, at man efterfølgende kunne konstatere, at der var opstået problemer, men ikke at man burde have indset det undervejs.

"Tinglysningssystemet og nu også sagsportalen er i mine øjne en skændsel" 

Advokater hænger fast i tungt retssagssystem: "Jeg har ikke tålmodighed til at sidde på den portal" 

Domstolsstyrelsen: Det vil koste at rette nye problemer med udskældt it-system 

Domstolenes udskældte IT-system langt dyrere end ventet 

Advokater utilfredse med digitalt retssagssystem: ”Det er blevet bedre for retterne, men det er blevet mere bøvlet for os” 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også