Chefjurist blev smidt ud på dybt vand, da konkursen ramte Thomas Cook: "Man skal tro på sin mavefornemmelse"

Efter knap ni år i den juridiske afdeling i Københavns Lufthavn valgte Johnnie Schmidt at skifte til Thomas Cook Airlines Scandinavia. Her blev han juridisk tovholder på konkursen, og det har givet ham en plads i firmaets lederteam, fortæller han.
Johnnie Schmidt er chefjurist i Sunclass Airlines. | Foto: PR
Johnnie Schmidt er chefjurist i Sunclass Airlines. | Foto: PR

Da Johnnie Schmidt i august blev hyret ind som juridisk chef i Thomas Cook Airlines Scandinavia, lød opgaven oprindelig, at han skulle sammensætte et hold og være med til at få flere ressourcer med ombord. Den juridiske afdeling bestod foruden ham selv kun af en anden advokat og en studentermedhjælper, og der var behov for at kortlægge de juridiske behov og få et stærkere internt set-up.

Hverdagen blev dog hurtig en anden, da firmaet godt og vel en måned efter, Johnnie Schmidt var blevet budt velkommen i den store koncern, stod på randen af en konkurs. Opgaven om at rekruttere nye medarbejdere blev straks sløjfet og i stedet stod en kø af fremmede opgaver foran advokaten, der havde knap ni års erfaring fra tiden som jurist i Københavns Lufthavn med i bagagen.

Han havde taget springet fra lufthavnen til flyselskabet for blandt andet at "vove sig lidt længere ud på isen" og træffe egne beslutninger uden at have en chef, som kunne konsulteres, når de svære beslutninger skulle træffes, fortæller han i et interview med AdvokatWatch.

"Jeg vidste godt, da jeg skiftede, at Thomas Cook-koncernen havde økonomiske vanskeligheder. Men jeg havde en tyrkertro på, at den nordiske forretning var så grundlæggende sund, så den skulle nok kunne reddes på en eller anden måde," siger Johnnie Schmidt og fortsætter:

"Vi fulgte med på sidelinjen om, hvad der skete i England, og da den engelske del af koncernen gik konkurs i slutningen af september, befandt vi os lige pludselig i en meget vanskelig situation, hvor vi skulle prøve at redde stumperne i Norden."

Der var forhandlinger helt indtil natten op til den engelske konkurs, og det juridiske hold havde dermed ikke meget forvarsel og stod uden en reel plan, fortæller han.

Non-stop arbejde

Dernæst fulgte det, Johnnie Schmidt betegner som en "overlevelseskamp".

"Det ville være en stor opgave under alle omstændigheder. Men det havde været en stor fordel, hvis vi havde haft tre-fire uger til at planlægge det, vi skulle igennem, så det havde foregået på en anden og mere struktureret måde. I en periode på omkring halvanden måned har vi arbejdet syv dage om ugen og fået meget lidt søvn," siger han.

Gorrissen Federspiel var hyret ind for at rådgive selskabet i forbindelse med at se, om man kunne holde selskabet kørende og dernæst i forbindelse med at få struktureret et salg. Advokatfirmaet blev sat til at finde en køber og klare forhandlingen samt udformningen af de nødvendige overdragelsesdokumenter, mens det interne hold i virksomheden stod for due diligence.

Johnnie Schmidt har navigeret i et miks af privatret og offentligret – og konstant med konkurslovens regler i baghovedet. EU-ret fyldte også en del sammen med sektorregulering, da advokaterne skulle sørge for at få de samme landingsrettigheder med over i det nye selskab.

"Der var en myriade af juridiske spørgsmål, som jeg skulle tage stilling til i forbindelse med den her overdragelse, der har fundet sted. Ved konkursen sker der det, at man som organisation bliver kylet ud på dybt vand," siger han og tilføjer:

"Opgaverne viste sig at være alt mellem himmel og jord. Derfor stillede vi med de ressourcer, vi havde, og jeg arbejdede meget bredt og også uden for det juridiske felt, da der også var behov for en del projektledelse."

Køberen endte med at blive den norske hotelmagnat Petter Stordalen sammen med kapitalfondene Altor og TDR Capital. De købte både den nordiske del af den britiske rejsevirksomhed, som også tæller rejsebureauerne Ving, Tjäreborg og Globetrotter samt flyselskabet Thomas Cook Airlines Scandinavia, der efterfølgende har skiftet navn til Sunclass Airlines.

En del af leaderteamet

Johnnie Schmidt var en del af advokatkontoret Lett – i dag DLA Piper – fra 2002 til 2011, før han forlod advokatbranchen. Det gjorde han blandt andet for at komme tættere på forretningen og "ind under huden på én klient", hvilket i høj grad er sket under konkursen, fortæller han.

Mens advokatfirmaerne står på sidelinjen og rådgiver, er man som chefjurist ofte midt i virvaret, og dén pilen peger på, hvis rådgivningen ikke helt fører til de ventede resultater. Samtidig er der oftere kortere fra tanke til handling, lyder det.

"Man skal tro på sin mavefornemmelse og første indskydelse. Man når aldrig at behandle alt i dybden, og det er et spørgsmål om at kunne foretage en hurtig vurdering af, hvornår man virkelig skal bruge nogle ressourcer – og hvornår man ikke skal," siger Johnnie Schmidt.

Men konkursen – og resultatet – har vist sig ikke kun at føre chefjuristen tættere på forretningen, men hele vejen ind i lederteamet.

"Den proces, vi har været igennem, har konkret betydet, at jeg på baggrund af det stykke arbejde er blevet en del af lederteamet her i firmaet. Der er rigtig mange ting, der skulle falde i hak for at få den her operation til at lykkes, og jeg oplever det som en cadeau," siger Johnnie Schmidt.

Det har både været en af de mest spændende og allerhårdeste perioder i karrieren, fortæller han.

"Man får testet sig selv af og finder ud af, hvad man kan klare. Det er ikke noget, jeg tror, man kan klare for evigt, men det går i en begrænset periode, og det er spændende at komme helt ind på livet af de kommercielle, forretningsmæssige beslutninger," siger han.

"Der er gennemført en aktivoverdragelse, så når vores aktiviteter er flyttet fra et selskab til et andet, er der fortsat en god portion arbejde på den anden side med at få nye aftaler formaliseret. Der er rigeligt at se til, men nu kan man tillade sig at holde weekend."

Inhouse-advokat har skabt forståelse for behovet for at hejse røde flag

Skiftede Bech-Bruun ud med Gyldendal: "Advokater er bare ikke the shit herinde" 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også