Advokat: Bech-Bruun-dom kan sende priser på ansvarsforsikringer i vejret

Hos Codan, hvor de fleste store advokatfirmaer er forsikret, har man dog endnu ikke taget stilling til, om Højesterets dom får konsekvenser.
Codan har ”ikke taget stilling til eventuelle fremadrettede konsekvenser af dommen,” oplyser forsikringsselskabet over for Insideforsikring. | Foto: Mathias Svold

Højesterets dom over Bech-Bruun, der skal betale godt en halv milliard kroner i erstatning til Skatteforvaltningen, kan føre til prisstigninger på advokater og revisorers ansvarsforsikringer, skriver mediet Insideforsikring.

Søren Bergenser fra Bergenser Advokatfirma, der blandt andet har speciale i rådgiveransvar og har forsikringsselskaber som klienter, vurderer således over for mediet, at dommen vil udløse prisstigninger og muligvis højere selvrisiko for skatterådgivere.

”Der bliver helt sikkert tale om præmiestigninger for de større advokatfirmaer og revisionshuse, der har skatterådgivning,” siger Søren Bergenser til Insideforsikring.

Det er Bech-Bruuns forsikring, der dækker erstatningen, som advokatfirmaet skal betale som følge af skandalen om udbytteskat.

Bech-Bruun handlede således ansvarspådragende, da advokatfirmaet i 2014 afgav en juridisk vurdering til tyske North Channel Bank (NCB), der senere har tilstået svindel med udbytteskat.

Mens Søren Bergensers vurdering er, at dommen vil få konsekvenser for hele branchen, er flere store advokatfirmaer sammen med Advokatrådet mere tilbageholdende med at drage den konklusion.

Her er meldingen indtil videre, at dommen nu skal læses godt igennem, inden der drages eventuelle konklusioner.

Samme melding lyder fra Codan, der ifølge Insideforsikring står for ansvarsforsikringen hos seks ud af landets ti største advokatfirmaer. Codan har således ”ikke taget stilling til eventuelle fremadrettede konsekvenser af dommen,” oplyser forsikringsselskabet over for Insideforsikring.

AdvokatWatch har dækket sagen i Højesteret tæt. Læs alle artiklerne her.

"Fra en virksomhedsbetragtning har det været en sund proces, men har også givet anledning til flere udtrædelser, end vi normalt ville se," lyder det fra Steen Rode, ledende partner hos Bech-Bruun. | Foto: Nikolai Linares

Fire partnere forlader Bech-Bruun

For abonnenter