Unge konsulenter stiller større krav til meningen med deres arbejde

Arbejde skal give mening, og unge konsulenter har svært ved at rådgive virksomheder, de ikke er moralsk enige med, skriver Financial Times.
Foto: Parivartan Sharma/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Parivartan Sharma/Reuters/Ritzau Scanpix

Konsulentbranchen er udfordret af yngre kandidater, som ønsker mening med deres arbejde. For hvad stiller man op, hvis man som ung konsulent får til opgave at optimere en kødproducent, når man selv har skåret ned på indtaget af mad af hensyn til klimaet?

"Jeg er ikke begejstret for at tjene flere penge til folk, der producerer kød, så følelsen af mangel på mening var stor," siger en yngre konsulent, som Financial Times har talt med, om en opgave for Storbritanniens største kødproducenter.

Han fortæller avisen, at tre fjerdedele af hans kolleger i konsulentfirmaet er utilfredse og håber at kunne forlade firmaet inden for et halvt år.

Hos et af verdens største konsulentfirmaer Deloitte mærker man også de unges higen efter mening. Det fortæller Anne-Marie Malley, Deloittes managing partner for konsulentforretningen, hvor der i Storbritannien er 5500 medarbejdere.

"Folk siger i stigende grad, at de synes, virksomheder er for fokuseret på deres egen agenda og ikke samfundets interesser som sådan," siger hun til Financial Times og tilføjer, at der er sket en ændring over de seneste fem til ti år.

Deloitte og Kraka vil spinde guld på den usikre verden 

Mindre revisionsfirma styrker juridisk afdeling

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også