Gorrissen Federspiel og KPMG udvikler robot til at håndtere byge af feriespørgsmål

LEGALTECH: En ny såkaldt chatbot skal hjælpe HR-afdelinger med at besvare spørgsmål fra medarbejdere om ferieloven. Ny lovgivning vil give stor spørgelyst, lyder det.
Gorrissen Federspiel og KPMG har udviklet en ny digital HR-assistent, der kan svare på spørgsmål om ferieloven.
Gorrissen Federspiel og KPMG har udviklet en ny digital HR-assistent, der kan svare på spørgsmål om ferieloven.

Udsigterne til en ny ferielov har nu fået Gorrissen Federspiel til i samarbejde med KPMG at udvikle en ny teknologisk løsning målrettet HR-afdelinger.

Ifølge en meddelelse, som selskaberne har sendt til AdvokatWatch, er der tale om en chatbot, som medarbejderne kan bruge, hvis de søger svar på, eksempelvis hvor meget ferie de har ret til, hvad der sker med deres optjente feriepenge, eller om de har ret til erstatningsferie ved sygdom under ferie.

"Vi forventer, at den nye ferielov vil give anledning til mange omvæltninger, som GDPR gjorde i 2018. Derfor ser vi en klar fordel i at udnytte de nyeste teknologiske løsninger, og lade en digital assistent aflaste HR med de mange spørgsmål, som den nye ferielov vil give anledning til," udtaler Jacob Sand, advokat og partner i Gorrissen Federspiel.

Chatbotten, der har fået navnet Hura, er en anonym chatbot og den første af sin slags i Danmark, fremgår det af pressemeddelelsen. Gorrissen Federspiel har stået for at udforme svar om den nuværende og nye ferielov, mens KPMG har stået for udvikling og implementering af teknologien. Medarbejderne i en virksomhed vil kunne chatte med chatbotten via virksomhedens intranet eller it-platforme som Skype og Viper.

Prisen på Hura afhænger af, hvor mange medarbejdere, der er i firmaet. For virksomheder med 1-49 medarbejdere koster Hura eksempelvis 8000 kr. årligt, mens det for virksomheder over 5000 medarbejdere koster 75.000 kr. årligt. Indtægterne fra Hura deles ligeligt mellem Gorrissen Federspiel og KPMG.

Danny Golan, partner i KPMG, vurderer, at HR-afdelinger i dag bruger 15-20 pct. af tiden på at besvare henvendelser fra medarbejdere, men at en "digital assistent" kan være med til at frigive væsentlige ressourcer.

Det er hensigten, at Hura med tiden også skal kunne besvare andre spørgsmål om ansættelsesforholdet end kun ferie.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også