Ny hvidvaskrapport blotlægger mangler i advokatundersøgelse af Danske Bank

Hvidvaskrapport fra advokatfirmaet Clifford Chance blotlægger mangler i Danske Banks advokatundersøgelse fra 2018, skriver Berlingske.
Foto: Nikolaj Skydsgaard/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Nikolaj Skydsgaard/Reuters/Ritzau Scanpix

En lang række af Danske Banks kunder i den estiske filial var så anløbne, at selv Swedbank, der også har sin del i hvidvaskskandalen, afviste at have med dem at gøre.

Det viser en hvidvaskrapport fra advokatfirmaet Clifford Chance, ifølge Berlingske, og det fremhæver mangler i Danske Banks advokatundersøgelse udarbejdet af Bruun & Hjejle i 2018, da den ikke indeholdt tilsvarende detaljer om kunderne.

Swedbank, som har betalt for Clifford Chance-rapporten, afviste således at modtage de omtalte kunder, da de i 2015 blev smidt ud af Danske Bank, blandt andet fordi det var uklart, hvem der var de bagvedliggende ejere af selskaberne.

"Rapporten påpeger systemiske og gentagne svigt i Swedbank, og alligevel fremgår det, at Swedbank ikke ville røre 90 procent af Danskes kunder. Det tyder stærkt på, at der, uanset indholdet i Bruun & Hjejle-rapporten (Danske Banks advokatundersøgelse, red.), formentlig er langt flere – og langt værre – forhold, der endnu ikke har set dagens lys," siger hvidvaskeksperten Graham Barrow til Berlingske.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie FinansWatch.)

Advokater genåbner undersøgelse af Danske Bank 

Søgsmålene mod Danske Bank kan passere 10 mia. kr. – få overblikket her  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også