Advokatfirmaers hjemmesider appellerer vidt forskelligt

En test af brugeroplevelsen på de større advokathuses hjemmesider viser vidt forskellige resultater, lyder konklusionen fra analysefirma. I uge 12 kan AdvokatWatch udpege de bedste.

De største advokatfirmaer har investeret betydelige beløb i moderne hjemmesider, der skal medvirke til at indfange potentielle kunder. Men hvilke hjemmesider byder på den bedste brugeroplevelse? Det har AdvokatWatch i samarbejde med analysefirmaerne Usergap og Novicell sat sig for at undersøge via et testpanel.

Hjemmesider fra syv advokatfirmaer indgår i undersøgelsen:

  • Bech-Bruun
  • Bruun & Hjejle
  • DLA Piper
  • Gorrissen Federspiel
  • Kammeradvokaten
  • Kromann Reumert
  • Plesner

Et færdigt resultat er ikke klar endnu, men et par tendenser træder allerede nu frem, lyder det fra Kim Dolleris, der er ekspert i brugeroplevelser hos Novicell:

"Overordnet set er de syv sites visuelt appellerende. Der er stor forskel på dem, men de har alle generelt et højt visuelt niveau. Det er en branche med generelt høj troværdighed og hvor forventningerne måske også er en smule større end ved så mange andre," siger Kim Dolleris.

"Sat lidt på spidsen virker det dog til, at der er en form for branchekonvention, når det kommer til prioritering af indhold og funktionalitet på disse sites. Nyheder, vidensdeling og medarbejderlister prioriteres op, hvor det ofte er mere relevant med en behovsafdækning," fortsætter han.

Han peger på, at advokatfirmaerne viser sig meget flot frem og har prioriteret flotte præsentationer og det visuelle frem for hjælp, rådgivning og guides.

"Guides, hvor for eksempel den besøgendes behov afklares, findes stort set ikke, og eksempelvis søgemaskinen på de syv hjemmesider fortjener mere fokus. Måske de kan lade sig inspirere af andre rådgivningsbrancher, som for eksempel finanssektoren.

"Samlet set er der to hjemmesider, som klarer sig decideret dårligt i testen, mens der er to vindere, der ligger et skridt foran resten af feltet," lyder det.

Analysen skal kortlægge, hvilken af syv udvalgte advokatfirmaers hjemmesider der opleves bedst af nye kunder og hvorfor.

250 tester

Analysefirmaerne har udformet tre opgaver til test-personerne. Det er opgaver, som en kunde ville udføre på hjemmesiderne i den indledende fase, hvor kunden er på udkig efter et advokatfirma. Opgaverne kan udføres på alle hjemmesider og testen sammenligner, hvor godt den potentielle kunde oplever hjemmesiderne – altså brugeroplevelsen.

Der måles på brugeroplevelsen af opgave-løsningen, samt på

  • ­Relevans – indholdet opleves som værdiskabende
  • Troværdigt – er det tillidsvækkende
  • Brugervenligt – er det nemt at finde rundt
  • Godt design – er det pænt og tidssvarende
  • Oplevelsen før og efter besøget
  • Vil test-personerne bruge det pågældende advokatfirma?
  • Hvilke services eller indhold var specielt godt på hjemmesiden? (svar i fritekst)

­Usergap tester på 250 testpersoner, som er over 40 år og har over 500.000 kr. i årsindtægt og desuden en videregående uddannnelse.

Mere om undersøgelsen kan læses via dette link.

Hovedkonklusionerne fra undersøgelsen vil blive omtalt af AdvokatWatch i uge 12.

AdvokatWatch sætter de største advokatfirmaer under lup 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også