International undersøgelse: Virksomheder kræver reaktion og nærvær af advokater

Advokatfirmaers evne til at reagere og følge op på sager er vigtigere end prisen, vurderer selskabers in-house jurister i en international undersøgelse.
”Der er nu enormt pres på advokatfirmaer for at forstå, indgå og honorere serviceaftaler med deres klienter," siger Samantha Steer, direktør i Thomson Reuters division for jura. | Foto: Thomson Reuters
”Der er nu enormt pres på advokatfirmaer for at forstå, indgå og honorere serviceaftaler med deres klienter," siger Samantha Steer, direktør i Thomson Reuters division for jura. | Foto: Thomson Reuters

Hvis advokatfirmaerne vil have tilfredse virksomhedskunder, er førsteprioritet at være aktive, reagere hurtigt og følge op af egen drift. Det er konklusionen i en 2017-undersøgelse fra medieorganisationen Thomson Reuters blandt mere end 200 virksomhedsjurister.

Ifølge In-house juristerne er responsiveness, altså det eksterne advokatfirmas evne til at reagere og være til stede i forhold til den sag, de er hyret til, vigtigste parameter i forhold til at vælge en advokat. Responsiveness får en score på 8,8 ud af 10 på vigtighedsskalaen. Herefter følger forståelse af forretningen (8,6) og specialiseret indsigt (7,6).

”Der er nu enormt pres på advokatfirmaer for at forstå, indgå og honorere serviceaftaler med deres klienter, og for at sikre, at deres svar afspejler den kommercielle og bredere industri, klienterne arbejder i,” siger Samantha Steer, direktør i Thomson Reuters division for jura i Storbritannien og Irland.

Undersøgelsens resultater flugter med en rundspørge, AdvokatWatch har gennemført blandt en stribe større, danske virksomheder om deres forhold til advokatfirmaerne. Her bliver hurtig og ubesværet adgang til advokaterne og engagement i virksomhedens specifikke situation pointeret som noget af det vigtigste for oplevelsen af god rådgivning.

Hans Flemming Jensen, juridisk direktør i Nilfisk | Foto: Nilfisk
Hans Flemming Jensen, juridisk direktør i Nilfisk | Foto: Nilfisk
"Jeg (lægger) vægt på speed, altså hurtigt svar og hurtig sagsbehandling, og så lægger jeg vægt på den personlige kontakt, at advokatfirmaerne forstår, hvad vi konkret er ved at lave, hvorfor skal vi bruge det, og at de fokuserer på os som virksomhed, så vi ikke bare er et nummer i rækken,” siger Hans Flemming Jensen, global juridisk direktør i rengøringsudstyrskoncernen Nilfisk.

Prisen, som advokater hyppigt kritiseres for at være for gode til at skrue i vejret, lander i Reuters-undersøgelsen uden for top-3 med en score på 7,5 ud af 10 i vigtighed.

Undersøgelsen viser også, at teknologi stiger i betydning for de juridiske afdelinger i virksomhederne. Evnen til at levere ”innovative løsninger gennem teknologi” opfattes som mere vigtig end f.eks. personlige relationer, CSR og internationalt netværk.

”Evnen til at vise innovation i forhold til at levere juridisk service bliver en vigtigere del af den samlede pakke for kommercielle, juridiske ydelser,” vurderer Samantha Steer, Thomson Reuters.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også