Chatbots i danske advokathuse kan være lige om hjørnet: "Det rykker meget nu"

Inden for et års tid vil vi se de første eksempler på brug af intelligente chatbots i danske advokatfirmaer, vurderer legaltech-stifter og partner i Gorrissen Federspiel.
Det kan ændre arbejdsgangene på de danske advokatkontorer, hvis chatbots, såsom Microsofts ChatGPT, for alvor vinder indpas. | Foto: Florence Lo/Reuters/Ritzau Scanpix
Det kan ændre arbejdsgangene på de danske advokatkontorer, hvis chatbots, såsom Microsofts ChatGPT, for alvor vinder indpas. | Foto: Florence Lo/Reuters/Ritzau Scanpix

Chatbots kan meget vel gå hen og blive en del af den daglige rådgivning på de danske advokatkontorer. 

Sådan lyder forudsigelsen for den populære teknologi, selvom en rundspørge lavet af AdvokatWatch viser, at de største advokatfirmaer herhjemme endnu er tøvende med at hoppe med på bølgen. 

Christian Hjortshøj, medstifter af legaltech-virksomheden Juristic, følger udviklingen i brugen af kunstig intelligens i den juridiske branche. Han har blikket rettet mod det, han betegner som ”moderne advokatkontorer”. 

”Som jeg godt kunne forestille mig, ville begynde at bruge det inden for et år,” siger han. 

Hos Gorrissen Federspiel, der endnu ikke benytter sig af chatbots, stemmer partner og formand for firmaets digitaliseringsudvalg, Tue Goldschmieding, i. 

Inden for et års tid vil se de første eksempler på brug af chatbots herhjemme, siger han. 

”Min egen fornemmelse er, at det rykker meget nu.” 

For nylig introducerede det internationale advokatfirma Allen & Overy, der hører til blandt den såkaldte magic circle af de største advokatfirmaer i London, en chatbot i forsøget på at effektivisere arbejdsgange. 

Chatbotten, der har fået navnet Harvey, skal hjælpe advokater med at lave udkast til kontrakter, M&A-dokumenter eller forskellige former for noter til klienter.

Christian Hjortshøj, der understreger, at han ikke selv har testet Harvey, kalder det lovende. 

”Det større perspektiv, er, at man i sidste ende godt kan forestille sig, at der er nogle klienter derude, der selv tager chatbots i brug,” siger han og fortsætter: 

”Jeg tror, at chatbots kan være med til at hæve barren for, hvad man anser som værende nødvendigt at gå til sin advokat med inden for rådgivningen.” 

Fra gimmick til værktøj

Da Microsofts chatbot med navnet ChatGPT rullede ud i slutningen af sidste år, blussede interessen for teknologien, der bygger på kunstig intelligens, op. 

I dag bruger skoleelever verden over ChatGPT til at skrive opgaver, mens andre får den til at formulere nye madopskrifter – og hos britiske Allen & Overy bruges Harvey, der bygger videre på teknologi fra ChatGPT, nu til juridisk arbejde. 

En chatbot fungerer – kort fortalt – ved, at man fodrer den med en tekst eller en kommando, og chatbotten svarer. Der er mere eller mindre ikke grænser for, hvad man kan spørge den om. 

”Man er ligesom kommet igennem den barriere, hvor det går fra at være en nyhed og noget, som er interessant som en showcase, til at det nu reelt kan bruges, og er en forbedring af måden, man arbejder på,” siger Tue Goldschmieding. 

Udover, at han skeler til Allen & Overys brug af teknologien, mener han også, at ChatGPT, der sidenhen har fået konkurrence fra Google med chatbotten Bard, i modsætning til tidligere teknologier, kan håndtere, at tingene foregår på dansk. 

”Det har typisk været en stor barriere,” tilføjer han. 

Christian Hjortshøj forestiller sig, at hvis man gik ud og spurgte, så ville ni ud af ti advokater svare, at der stadig er lidt gimmick over chatbots. Omvendt vil der ”helt sikkert” også være tech-entusiaster, som vil kalde den holdning for pessimistisk.

”I virkeligheden tror jeg, at begge parter lidt har ret,” siger han.

”Det kan have karakter af gimmick, men det kan alt have, og man siger det meget hurtigt om tidlig teknologi, men det handler om, hvordan man bruger det.” 

Stiller nye krav

Som det ser ud nu, mener Christian Hjortshøj og Tue Goldschmieding, at teknologien kan fungere som en form for assistent i det daglige arbejde. 

For en vigtig pointe er blandt andet, at der stadig ligger en række ubekendte i, hvordan sammenspillet mellem klientdata og chatbots skal grejes. 

De kan derfor i højere grad være optimale på spørgsmål om, hvad arbejdsgangen er i lignende situationer, hvor meget en opgave normalt koster, eller hvad de gør i andre afdelinger, mener Christian Hjortshøj.

”Så i stedet for, at vi tænker, at det er hele opgaven, den løser, så skal man forestille sig, at det hjælper med dele af opgaven.” 

”Når man begynder at bruge AI-systemer, så får man på overfladen et meget gennemarbejdet produkt, men det stiller nogle helt andre krav til kvalitetssikring. Så det er en anden måde at arbejde på,” supplerer Tue Goldschmieding. 

Det er blandt en af de overvejelser, der ligger bag, at man hos Gorrissen Federspiel ikke har taget en chatbot i brug. 

”Der er en hel masse aspekter, man skal overveje, hvis man begynder at bruge den her teknologi. Det gælder sikkerhed og fortrolighed og så videre. Der ligger mange overvejelser bag.”

”Hvis man begynder at bruge den her teknologi, hvad er det så for nogle krav, det stiller til vores jurister?,” tilføjer Tue Goldschmieding. 

Ifølge Christian Hjortshøj er vi langt fra at være der, hvor chatbottens arbejde kan køre uden et menneskeligt øje. 

”Men som de her bots efterhånden bliver bedre, så kan de måske komme fra, at de kan udvikle simple NDA’er (non disclosure agreements, red.), til at de begynder at udarbejde simple aftaler og lidt mere komplicerede aftaler.” 

Ikke en trussel

På den længere bane er perspektiverne imidlertid store. Vi kan nå til et punkt, hvor chatbots bliver så effektive, at klienter i fremtiden vil fravælge rådgivere i visse situationer, mener Christian Hjortshøj.

Han peger på små- og mellemstore virksomheder, der skal arbejde hurtigt og måske ikke har råd til juridisk rådgivning i alle situationer. 

Et eksempel kunne være en virksomhed, der får en ny kunde, og i den forbindelse skal bruge en advokat til at lave en opdateret privatlivspolitik, en licensaftale og en NDA. 

”Vi jurister vil ofte gerne så tæt på at være 100 pct. fejlfri som overhovedet muligt, men jeg tror da, at der er mange SMV’er, som måske godt kan acceptere, at man måske kun er på 60 pct.,” siger han. 

Men det er ikke skidt nyt for advokaterne, understreger han. 

Christian Hjortshøj spår, at advokatfirmaer, der bruger chatbots, i fremtiden vil komme til at arbejde hurtigere og mere struktureret, fordi de nu kan gå i dybden med andre dele af rådgivningen. 

”Det giver advokaterne adgang til at være endnu mere betroede rådgivere, end de nogensinde har været før. Men det kræver, at de tør arbejde med det, for i sidste ende er det bare et værktøj.” 

Han tror ikke, chatbots eller kunstig intelligens er en trussel mod advokatfirmaer. 

”Som den klassiske saying går; det er ikke AI, der tager opgaven fra mennesker, det er mennesker med teknologi, der tager opgaven fra andre mennesker.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

"Fra en virksomhedsbetragtning har det været en sund proces, men har også givet anledning til flere udtrædelser, end vi normalt ville se," lyder det fra Steen Rode, ledende partner hos Bech-Bruun. | Foto: Nikolai Linares

Fire partnere forlader Bech-Bruun

For abonnenter