Danske Bank har sendt forkert brev til bobestyrere i dødsbosager

En utilsigtet, menneskelig fejl kan have betydet, at Danske Bank har sendt ukorrekte krav til bobestyrere eller skifteretten i omkring 840 dødsbosager.
"Der er tale om en utilsigtet, menneskelig fejl, som vi opdagede i august," udtaler Peter Rostrup-Nielsen, der leder den centrale enhed, der blev etableret i oktober 2020 for at sikre en rettidig, konsistent og proaktiv håndtering af en række ældre kundesager. | Foto: Jens Dresling
"Der er tale om en utilsigtet, menneskelig fejl, som vi opdagede i august," udtaler Peter Rostrup-Nielsen, der leder den centrale enhed, der blev etableret i oktober 2020 for at sikre en rettidig, konsistent og proaktiv håndtering af en række ældre kundesager. | Foto: Jens Dresling
AF MarketWire

Danske Bank har i en række sager i forbindelse med dødsboer fået sendt det forkerte brev til bobestyreren. Og det kan have ført til fejlagtige krav i forbindelse med sagerne.

Det oplyser Danske Bank onsdag.

Samtidig har bankens gennemgang af sagerne ført til, at der nu er observeret fejl i 840 sager mod tidligere estimeret 700 sager. Det var TV 2, der i august fortalte om den såkaldte gældssag og også om opkrævningerne af gæld i forbindelse med dødsboer.

"Vi har desværre ikke fået håndteret alle dødsbosager korrekt, da vi som en del af håndteringen af problemerne i vores inkassosystemer har sendt et forkert brev til bobestyrere eller skifteretten i cirka 840 dødsbosager. Det har medført, at størstedelen af disse sager er blevet behandlet med data fra banken, der kan være forkerte," forklarer Peter Rostrup-Nielsen, der leder den centrale enhed, der blev etableret i oktober 2020 for at sikre en rettidig, konsistent og proaktiv håndtering af en række ældre kundesager.

"Der er tale om en utilsigtet, menneskelig fejl, som vi opdagede i august. Vi informerede kort tid derefter Finanstilsynet om, at fejlen omfattede 700 sager, men det tal er desværre steget med cirka 140 sager, fordi vores videre undersøgelser har vist, fejlen har eksisteret i lidt længere tid end først antaget," siger han i en kommentar til sagen.

Når en person med gæld til eksempelvis Danske Bank eller Realkredit Danmark dør, så anmelder banken et krav til skifteretten.

Danske Bank oplyser, at det gennemsnitlige krav har været på 309.200 kr., mens gennemsnittet for det udbetalte beløb til banken (dividende) lyder på 10.200 kr.

"I langt størstedelen af sagerne har banken ikke modtaget nogen udbetaling i form af dividende, og vores fejl har derfor ikke haft økonomiske konsekvenser for hverken boet, kreditorer eller andre i de sager. Det ændrer ikke ved, at fejlen aldrig burde være sket, og vi beklager meget de konsekvenser, vores fejl har haft. Vi har sikret os, at fejlen ikke vil gentage sig og er i dialog med de relevante myndigheder," siger Peter Rostrup-Nielsen.

Danske Bank har ikke modtaget dividende i 623 af de cirka 840 dødsbosager. Og banken har trukket sine anmeldte krav tilbage i de 72 dødsbosager, som endnu ikke er afsluttet, mens banken søger dialog med myndighederne om håndteringen af de lukkede dødsbosager.

Danske Bank havde fejl i domstolssager frem til august: Finanstilsynet kræver granskning

Juraprofessor: Usandsynligt at Danske Bank-sager må gå om

"Hvis 16.000 sager skulle gå om ville det være kolossalt belastende"

Danske Bank har fejlinformeret domstolene i op til 16.000 konkurssager 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også