Skatteyderne taber langt de fleste kampe med Skat i retten

I langt de fleste skattesager trækker borgere og virksomheder det korteste strå imod skattemyndighederne, viser nye tal.

Skattemyndighederne vinder langt de fleste skattesager ved retterne. | Foto: Philip Davali/EB/Ritzau Scanpix

Det er svært for borgere og virksomheder at vinde over skattemyndighederne ved retten, skriver Berlingske.

De seneste fem år har skatteyderne således fået helt eller delvist medhold i 7 pct. af de sager, som skatteyderne selv har anlagt, mens Skatteministeriet har fået helt eller delvist medhold i 46 pct. af de sager, som skatteyderne har anlagt, viser nye tal fra Skatteankestyrelsen.

Ser man på de sager, som Skatteministeriet har anlagt mod skatteyderne, har ministeriet fået helt eller delvist medhold i knap 60 pct. af sagerne. Skatteyderne har fået helt eller delvist medhold i 16 pct. Derudover er der sager, som for eksempel er blevet droppet eller afvist.

Skattemyndighedernes sagsbehandlingstider stiger

Tidligere departementschef kritiserer langstrakte skattesager

Minister overvejer forældelsesfrist på skattesager efter politisk pres

Kammeradvokaten svarer igen på kritik: "Det er en grov og uberettiget beskyldning"

Dansk Erhverv kritiserer behandlingstiden i skattesager

Skofirma vinder skattesag efter 14 år med hjælp fra Plesner

Ugens bedste historier på AdvokatWatch

Efterårsferien blev skudt i gang med nyheden om, at Horten får ny ledende partner til nytår. Derudover satte undersøgelse fokus på danskernes holdning til lokale advokater, mens afsat kurator fik lov til at bringe Højesteret på banen efter "vidtgående" afgørelse.