Sagsøgte retter modkrav mod Skattestyrelsen i udbyttesag

En skatteadvokat og andre sagsøgte i udbyttesagen går til modangreb på Skattestyrelsen. De afviser alle påstande om svindel med udbytteskat for 12,7 mia. kr. og kræver i stedet 162 mio. kr. af statskassen.
Fagdirektør i Skattestyrelsen, Steen Bechmann, vil ikke udtale sig i sagen om et millionkrav fra nøglepersoner i udbyttesagen. | Foto: Jens Dresling

En amerikansk skatteadvokat og en tidligere Goldman Sachs-direktør vil sammen med en række andre sagsøgte i udbyttesagen hive Skattestyrelsen i retten med et modkrav på 162 mio. kr., skriver Børsen.

Sammen med den hovedmistænkte i udbyttesagen, Sanjay Shah, er de to amerikanere John van Merkensteijn og Richard Markowitz sammen med en række personer i deres netværk sagsøgt for at have trukket 2,8 mia. kr. ud af Skat, men de afviser alle anklager og kræver i stedet millioner tilbage, fremgår det ifølge Børsen af retsdokumenter fra domstolen i New York.

"Skat afviser at refundere indeholdt udbytteskat (...) på trods af Skats tidligere ageren og politikker og procedurer – og i klar modstrid med den dansk-amerikanske dobbeltbeskatningsaftale," skriver Merkensteijn ifølge Børsen blandt andet i sit nye krav mod Skattestyrelsen.

Medier: Bagmandspolitiet har afhørt hovedmistænkt i udbyttesagen

Kammeradvokaten får Skat til at kræve millionerstatning i udbyttesag