Udskældt it-system tvinger stadig advokat til at afvise kunder: "Det må vi leve med"

Det udskældte it-system Civilsystemet og sagsportalen Minretssag.dk volder fortsat store problemer for brugerne. Domstolsstyrelsen har tidligere sagt, at man ser på forbedringer efter sommer, men advokat har ikke den store tiltro til, at der rent faktisk ændres noget, siger han til AdvokatWatch. Styrelse afventer analyse. (Opdateret)
Advokat Kristian Strandberg Dreyer fra Galst oplever fortsat, at systemet Minretssag.dk er uoverskueligt, som han siger. | Foto: Jan Bjarke Mindegaard
Advokat Kristian Strandberg Dreyer fra Galst oplever fortsat, at systemet Minretssag.dk er uoverskueligt, som han siger. | Foto: Jan Bjarke Mindegaard

Advokat Kristian Strandberg Dreyer mærker stadig efterveerne af det, han betegner som "dårlig digitalisering."

De mærkbare konsekvenser er dårlig nattesøvn og et tak, men nej tak til klienter.

Han er partner i advokatfirmaet Galst og er specialiseret i fast ejendom og byggeri, hvor han derfra bruger sagsportalen Minretssag.dk, der skulle erstate fysiske sagsbunker med et mere overskueligt overblik.

Problemet er bare, at det langtfra er sådan, det fungerer, mener advokaten.

Ifølge Kristian Strandberg Dreyer kan systemet ikke håndtere, når flere personer skal inddrages i retssagerne.

Ligeledes fremhæver han, at alt kører digitalt indtil hovedforhandlingen, hvor det hele bliver fysisk igen.

Desuden påpeger han, at det tager unaturligt lang tid at smide bilag ind i systemet.

Han bruger lang tid på at forberede sagerne, og sekretærerne er begyndt at bruge flere timer til at holde styr på systemet – derfor må Kristian Dreyer nøje afveje, hvilke sager, der giver mening at tage og føre, og hvilke, der bør afvises.

"Vi bliver presset på tidsforbruget i sagerne. Vi må nøje vurdere, hvilke sager der giver mening at føre, og hvilke vi må sige nej tak til, fordi tidsforbruget og honoraret i sagen i nogle sager ikke hænger sammen, og det gælder særligt retssager med retshjælpsdækning, som i forvejen er lavt betalt, og tidsforbruget gør den udfordring mere udtalt," forklarer Kristian Strandberg Dreyer.

Inviteret til møde

Allerede i april fortalte Kristian Strandberg Dreyer om sin utilfredshed til ITWatch.

Dengang proklamerede Domstolsstyrelsen, som har indkøbt systemet, at man ville indkalde ham til et møde, og man ville se på, hvordan systemet kunne forbedres efter sommer.

Kristian Strandberg Dreyer bekræfter, at et møde har fundet sted, men han tvivler på, at det afstedkommer nogen form for handling.

"Jeg blev inviteret til et konstruktivt møde, hvor jeg blev bedt om at redegøre for, hvordan jeg så tingene, og komme med praktiske forslag til forbedringer. Konklusionen var, at de godt vidste det," lyder det fra Kristian Strandberg Dreyer.

"Man var enig i, at det skulle løses, men det koster jo penge, så der er ikke sket noget," siger han.

Hvad tænker du om det?

”Man må jo anerkende, at det er et stort skib, der skal vendes. Det tager tid. Jeg er jo ikke naiv. Det kommer til at tage et par år. Det må vi leve med, selv om det ikke er fedt."

I gang med analyse

Hos Domstolsstyrelsen oplyser it-direktør Martin Wood, at løbende målinger viser, at systemet kører stabilt.

Han pointerer desuden, at Domstolsstyrelsen har skiftet leverandør, fra Globeteam til Netcompany, og i skrivende stund er man i gang med en teknisk analyse, der er færdig i løbet af efteråret. Indtil da er det status quo.

"Vi udvider ikke systemet med nye funktionaliteter, før den tekniske analyse er færdig," skriver Martin Wood i et skriftligt svar.

Blandt de kendte fejl, der optræder i systemet, har Domstolsstyrelsen bl.a. nævnt, at systemet ikke kan håndtere, hvis to advokater med samme cvr-nummer arbejer på samme sag. Systemet kan heller ikke afrunde korrekt, når det skal udregne korrekt retsafgift. Her rundes ned, når der skal rundes op. Endelig kan en sagsøger ikke ændre påstand i sit dokument, når sagen er henvist til retten. Her foreslår Domstolsstyrelsen som en løsning, at man tager kontakt til den pågældende ret og beder den foretage ændringen på sagen.

(Artikel opdateret kl. 15.10 med mere fyldestgørende citater.)

Styrelse vil først se på forbedringer af udskældt it-system efter sommer

Omstridt it-system koster arbejdstimer og søvn: "Det her er dårlig digitalisering"

Ny ekstraregning på vej for Domstolsstyrelsens udskældte it-system 

Internationalt forskningsprojekt sætter udskældt it-system under lup  

Professor dumper styrelse efter 10 års bøvl med it-system 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også