Karnov klar med modoffensiv til skærpet konkurrence – men afviser at føre priskrig

Der er lagt op til hård konkurrence på markedet om domssamlinger, hvor Danske Advokater har varslet et opgør med Karnovs monopol. Karnov er i gang med at investere i en modoffensiv, men topchefen vil ikke konkurrere på pris, fortæller han.
Flemming Breinholt, adm. direktør i Karnov Group | Foto: Karnov Group / PR
Flemming Breinholt, adm. direktør i Karnov Group | Foto: Karnov Group / PR

Advokatfirmaer skal ikke forvente, at det bliver markant billigere at få adgang til Karnovs juridiske opslagsværker.

Brancheorganisationen Danske Advokater har ellers sammen med forlaget Schultz annonceret et opgør med Karnovs monopol på markedet for domssamlinger efter utilfredshed med netop Karnovs priser. Men virksomheden afviser at gå med i en priskrig.

"Vi tror ikke på at gå i andres fodspor. Vi tror på at sætte vores egen agenda og blive ved med at gøre det, vi har været gode til i rigtig mange år," siger adm. direktør i Karnov Group, Flemming Breinholt, til AdvokatWatch.

Skal jeg forstå det sådan, at I ikke kommer til at kigge så meget på pris, men mere på at forbedre det produkt, I leverer?

"Ja. Det tror vi grundlæggende på. Ultimativt er det jo kunderne, der bestemmer, hvor de vil handle. Men vi tror grundlæggende på, at vores løsning giver brugerne den bedst mulige effektivitet og vished, hvor man har tillid til, at det, man søger efter, er korrekt."

Karnov Group, der leverer juridiske opslagsværker, domssamlinger og bedriver juridisk forlagsvirksomhed i Danmark og Sverige, er netop kommet med årsregnskab for 2019.

I regnskabet taler tallene deres tydelige sprog. Det justerede driftsresultat i Danmark tager et dyk i fjerde kvartal 2019, fordi Karnov er ved at gøre sig klar til den skærpede danske konkurrencesituation.

"Vi kunne allerede ved halvåret se, at vi lå rigtig godt til, og derfor vidste vi, at vi kunne bruge en lidt mere offensiv ressource her i fjerdekvartal i Danmark for at forberede de nye tiltag, vi gerne vil lancere i det danske marked," siger Flemming Breinholt.

 

 

Tiltrængt konkurrence

Danske Advokater har længe kritiseret Karnovs monopol på markedet i Danmark, hvilket ifølge brancheorganisationen har resulteret i alt for høje priser. I september annoncerede Danske Advokater derfor sammen med forlaget Schultz, at de ville komme med et konkurrerende og billigere produkt i efteråret 2020.

Nyheden vakte glæde hos flere advokatfirmaer, og blandt andet kaldte ledende partner hos Skov Advokater, Torben Bang, konkurrencen for "tiltrængt."

Advokatfirmaerne bør dog ikke budgettere med lavere priser, hvis de fortsat vil bruge Karnov. I stedet kan de forvente bedre produkter, lyder det fra Karnovs topchef.

"Vi har altid været kendt for at levere en rigtig god løsning. Og det gør vi stadigvæk. Men der er også ting, vi kan forbedre. Det handler dels om at give vores kunder mere vished i det, de søger, og dels om at give dem endnu mere effektivitet," siger Flemming Breinholt.

Hvornår I 2020 ser vi, at I begynder at rykke på nogle af de ting, I vil lancere?

"Der er nogle, der har en strategi om at melde ud meget lang tid i forvejen. Vi er nok mere sådan, at vi vil melde ud, når vi er lige oppe over, fordi vi tror på, at vi har rigtig godt fat om vores kunder."

Flemming Breinholt vil ikke ud med, hvilke konkrete større tiltag Karnov har i støbeskeen. Men på mindre skala arbejder Karnov på at opgradere de danske produkter med noget af den teknologi, virksomheden bruger i sin svenske platform Juno.

Tilfreds med regnskab

Ud over den skærpede konkurrence i Danmark er årsregnskabet præget af den børsnotering, som Karnov Group gennemførte i april 2019.

"Vi har afleveret et regnskab, der lever op til de forventninger, der blev udstukket i forbindelse med børsnoteringen," siger Flemming Breinholt.

Ifølge direktøren er virksomheden nu landet ordentligt på sine nye børsnoterede fødder, hvilket også betyder, at Karnov kan koncentrere sig om den nye konkurrencesituation i Danmark.

Det danske marked stod for 54 pct. af selskabets samlede omsætning, mens Sverige tegnede sig for de resterende 46 pct. Den organiske vækst var stærkest i Sverige med en fremgang på 5,6 pct. I Danmark var den organiske omsætningsvækst 2,7 pct.

 

 

Karnov vender underskud til overskud i første årsregnskab som børsnoteret

Karnov hvæsser de digitale klør

Krig om de danske domme: Schultz vil vædre Karnovs monopol 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også