Lundgrens rådgav Rosendahl i design-opkøb: Transaktionen handlede ikke kun om tal

Rosendahls opkøb af Kähler var en atypisk transaktion, fordi den ikke kun handlede om penge, men også om at sikre dansk designarv, lyder det fra Lundgrens-partner Christian Scherfig. Han fortæller her om forløbet, der havde flere bump på vejen, og om hvordan han som rådgiver blev nødt til at tænke i nye veje og omveje.
Christian Scherfig, advokat og partner i advokatfirmaet Lundgrens. | Foto: PR/Lundgrens.
Christian Scherfig, advokat og partner i advokatfirmaet Lundgrens. | Foto: PR/Lundgrens.

Da Rosendahl Design Group tidligere på ugen udvidede designfamilien for niende gang med opkøbet af keramikvirksomheden Kähler, var det med Lundgrens på sidelinjen som juridisk rådgiver. Kähler blev repræsenteret af Svend Aage Dreist Hansen fra DreistStorgaard i Køge.

Men det var ikke en helt almindelig transaktion at være med på, fortæller advokat og partner i Lundgrens Christian Scherfig til AdvokatWatch.

"Det har været en atypisk transaktion, fordi det ikke kun er tal, der har drevet processen, men også, at der på begge sider af bordet har været en oprigtig interesse i, at Kähler også fremadrettet vil være en del af den danske kulturarv," siger Christian Scherfig.

Rosendahl er grundlagt i 1984 af Erik Rosendahl og er i dag drevet af sønnen Henrik Rosendahl. Kählers historie startede i Næstved tilbage i 1839, hvor pottemager Herman J. Kähler åbnede sit keramikværksted. Virksomheden var familiedrevet indtil 1974, hvor det sluttede med fjerde generation. Siden 2008 har arkitekten Frantz Longhi haft rettighederne til Kähler, som han købte af konkursboet.

Foto: Ritzau Scanpix/ Ebbe Andersen
Foto: Ritzau Scanpix/ Ebbe Andersen

Arkivbillede fra keramikværkstedet i Næstved fra 1969. Foto: Ritzau Scanpix/Ebbe Andersen

Flere bump på vejen

Den gamle keramikvirksomhed er nu solgt for et trecifret millionbeløb til Rosendahl, men det var samtidig vigtigt for sælger, at virksomheden blev ført videre af de rigtige mennesker, ligesom det var vigtigt for køber at kunne viderebringe Kählers designarv, fortæller Christian Scherfig. Det har også stillet andre krav til den juridiske rådgivning, fordi begge parter i udgangspunktet meget gerne ville have det til at lykkes. 

"Det nemmeste som advokat er at snakke klienter ud af en transaktion. Men du er nødt til i sådan en sag, hvor begge parter så gerne vil det, hele tiden at tænke i konstruktive veje og omveje," siger han.

Ligesom med andre transaktioner har der været bump på vejen, og forløbet har været præget af stop-go, hvor parterne er gået fra hinanden og så skulle finde en ny vej til at kunne mødes igen, fortæller advokaten. Han har dog ikke undervejs været bekymret for, at en af pauserne i forløbet i virkeligheden var enden på forhandlingerne.

"Jeg har tænkt, at nu er vi ved et af de nødvendige rituelle stop undervejs, men at det nok skulle lykkedes, fordi både køber og sælger så gerne ville have det," siger han.

Det er dog ikke kun virksomhedernes baggrund og videreførelse af designarv, der har gjort transaktionen til noget særligt. Den er også blevet gennemført på kortere tid, end sådan et forløb normalt tager.

"Af en række grunde var transaktionen underlagt et tidspres, som gjorde, at den skulle køres igennem komprimeret, så det har været en ekstrem intens projektproces, der startede i slut juni. Det har været enormt komprimeret og meget intensivt," siger han.

Håber på mere

Selvom Kähler langt fra er det første opkøb, Rosendahl har foretaget, er det første gang, at det er med Lundgrens som rådgiver. Advokatfirmaet var med da Meyers og Løgismøse fusionerede og blev solgt til IK Investment Partners. CFO i Rosendahl, Lisbeth Dau, var også CFO i Meyers, så det er igennem hende, at Lundgrens blev valgt som rådgivere, fortæller Christian Scherfig.

Rosendahls CEO Henrik Rosendahl lagde i forbindelse med opkøbet af Kähler over for TV2 ikke skjul på, at virksomheden gerne vil opkøbe flere danske brands. Christian Scherfig ser da også gerne, at det i så fald igen med Lundgrens på sidelinjen.  

"Det håber vi da på, men det er jo alt sammen forankret i klientens tilfredshed. Vi vil selvfølgelig gerne, men det er klientens kald, hvem de bruger af rådgivere," siger han og afviser, at det er noget, han har tænkt på undervejs i processen.

"Der er virksomheder, som har en opkøbsproces, og der er virksomheder, der køber op hver 30. år. Denne her proces har selvfølgelig været uafhængig af, om det her har været en enkeltstående transaktion, eller om vi kunne håbe på, om der kom flere," fastslår han.

Og kan medarbejderne fra Lundgrens nu alle sammen forvente at få en Kähler-vase til jul?

"Det er da i hvert fald nærliggende, at der ligger et Rosendahl-produkt i julegaverne," lyder det grinende fra partneren.

Advokatfirmaer sender blomster til Frankrig 

Lundgrens og Sønderby Legal har rådgivet om grund til luksusboliger

Kromann Reumert om rådgivning af Widex: "Der er følelser involveret, som man skal respektere" 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også