Nye millioner og markant oprustning skal tredoble tilsyn med greenwashing

Advokater kan se frem til flere sager om greenwashing, efter Forbrugerombudsmanden med ny millionbevilling i ryggen skal hyre flere jurister. Tilsynet med vildledende grøn markedsføring skal som minimum tredobles.
"Det er afgørende at intensivere tilsynet nu, fordi vi ser, at greenwashing bliver anvendt i større omfang," siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen. | Foto: Stine Bidstrup/ERH
"Det er afgørende at intensivere tilsynet nu, fordi vi ser, at greenwashing bliver anvendt i større omfang," siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen. | Foto: Stine Bidstrup/ERH

Tilsynet med greenwashing bliver styrket markant, efter Forbrugerombudsmanden har fået ny millionbevilling på finansloven.

Konkret bliver der afsat 7 mio. kr. ekstra om året indtil 2025, hvilket er et betydeligt beløb oven i de 22-24 mio. kr., Forbrugerombudsmanden normalt får om året.

"Vi regner med mindst at tredoble vores tilsyn med greenwashing," siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen til AdvokatWatch.

Pengene skal bruges på at hyre flere medarbejdere, og de to jurister, der i dag primært sidder med greenwashing-tilsynet, skal have syv til otte nye kolleger.

"Formålet er at intensivere vores tilsyn i et sådant omfang, at vi påvirker virksomhedernes markedsføring, så den efterlever lovgivningen," siger Christina Toftegaard Nielsen.

Der er de seneste år kommet et markant større fokus på greenwashing – eller vildledende grøn markedsføring – og antallet af klager hos Forbrugerombudsmanden er vokset fra 19 i 2019 til 64 i 2020. Sidste år var der i midten af november landet 56 greenwashing-klager på Forbrugerombudsmandens bord.

"Det er afgørende at intensivere tilsynet nu, fordi vi ser, at greenwashing bliver anvendt i større omfang," siger Christina Toftegaard Nielsen.

Tilsyn skal sikre forbrugernes tillid

Forbrugerombudsmandens mål er, at det styrkede tilsyn skal rette op på udviklingen, inden forbrugerne mister tilliden til de grønne budskaber, virksomhederne kommer med.

"Når der går inflation i luftig og vildledende markedsføring, er det, fordi det er fristende – og desværre kan forekomme nødvendigt – for konkurrerende virksomheder at matche eller overgå hinanden i forhold til den grønne markedsføring af produkter, selv om markedsføringen er ulovlig eller på kanten," siger Christina Toftegaard Nielsen.

"Derfor er det overordentligt vigtigt at lave et effektivt tilsyn nu, som kan påvirke udviklingen. Hvis markedsføring er vildledende, mister vi forbrugere tilliden til den og forpasser muligheden for, at forbrugere og virksomheder sammen kan drive den grønne omstilling."

Det store fokus på greenwashing har allerede øget antallet af sager og kastet en masse arbejde af sig til advokater, der i stigende grad bliver bedt om at rådgive om de juridiske grænser, når virksomheder laver kampagner.

Det fortalte en række advokater, da AdvokatWatch satte fokus på tendensen i november.

"Det er blevet et vildt vigtigt konkurrenceparameter, at man kan gå ud at sige, at man gør noget for miljø og klima," sagde blandt andre Maiken Toftgaard, advokat hos Poul Schmith/Kammeradvokaten.

"Og når det er så stærkt et konkurrenceparameter, bliver det også vigtigt for vores kunder at kunne kommunikere så meget og så præcist som muligt uden at overtræde grænserne," tilføjede hun.

Går efter store og vigtige sager

Aktuelt er der lagt op til et stort slagsmål, når Danish Crown skal forsvare sig mod anklager om vildledende markedsføring i forbindelse med slagterikoncernens kampagne om såkaldt klimakontrolleret gris.

Det er Klimabevægelsen og Dansk Vegetarisk Forening, der har anlagt sagen, som er røget direkte i landsretten, da den er principiel.

Netop principielle og markante sager er også på radaren hos Forbrugerombudsmanden, der har tilrettelagt sit tilsyn med de store sager for øje. Derfor er det heller ikke vigtigt for Christina Toftegaard Nielsen, hvor mange flere sager om greenwashing de øgede muskler kaster af sig.

"Det kan være svært at kvantificere vores tilsyn i antal sager, fordi sagerne adskiller sig meget fra hinanden. En enkelt sag kan være meget stor og tidskrævende, mens andre er hurtige at behandle, hvis virksomhederne erkender vildledningen og retter ind," siger hun og tilføjer:

"Vores strategi er at have fokus på de store og vigtige sager, så derfor er mange af de sager, vi behandler, principielle efter vores opfattelse. Det vil også i meget vidt omfang gælde på det her område."

Sagerne lander på Forbrugerombudsmandens bord via det øgede antal klager, men derudover skal tilsynet også selv tjekke virksomhedernes markedsføring efter i sømmene.

"Vi har set en betydelig stigning i antallet af klager, men på det her område vil vores egne undersøgelser også have stor betydning for vores tilsyn. Det skyldes, at forbrugerne ikke har nemt ved at gennemskue, hvornår markedsføringen er vildledende," forklarer Christina Toftegaard Nielsen.

Har droppet eksterne advokater

I dag sidder der godt 20 sagsbehandlere hos Forbrugerombudsmanden, der netop har sendt et jobopslag på gaden i jagten på de syv til otte nye medarbejdere.

Profiler med miljøfaglige baggrunde kan muligvis komme i spil til stillingerne, men Forbrugerombudsmanden er først og fremmest på jagt efter "fagligt stærke jurister", fremgår det af jobopslaget. Det skyldes blandt andet, at Forbrugerombudsmandens sagsbehandlere selv skal gå i retten.

"Vi er en særegen myndighed, fordi vi både møder i vores egne civile retssager og som anklager i straffesager på vores områder. Det er et fåtal af myndigheder, hvor man kan bruge hele paletten af sine juridiske kompetencer," siger Christina Toftegaard Nielsen.

"Vi anvender så godt som ikke eksterne advokater mere. Vi vil hellere selv oparbejde de kompetencer."

Hovedparten af ekstrabevillingen på 7 mio. kr. om året kommer til at gå til greenwashing-området, men Forbrugerombudsmanden kommer også til at øge fokus på blandt andet sager om virksomheders brug af forbrugernes data og sager vedrørende globale virksomheder.

Advokater høster opgaver i kølvandet på voksende fokus på greenwashing

Principiel sag om greenwashing stryger direkte i landsretten

Forbrugerombudsmanden får millioner til greenwashing-sager på finansloven

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også