61 udeblevne fra fogedretten anholdt på to uger

Politiet har fokus på udeblivelse fra fogedretten og har gang i en aktion i Haderslev og Sønderborg.
Foto: Philip Davali/Ekstra Bladet, Philip Davali
Af Ritzau

Syd- og Sønderjyllands Politi har den seneste uge anholdt 21 personer i Sønderborg, som er udeblevet fra fogedretten.

Det skriver politikredsen på Twitter.

Det sker som en del af en aktion, hvor Syd- og Sønderjyllands Politi har særligt fokus på udeblivelser fra fogedretten.

De 21 personer i Sønderborg kommer oven i en lignende aktion i Haderslev i sidste uge.

Her blev 40 personer anholdt og fremstillet i fogedretten i Haderslev. Det skrev politiet i en pressemeddelelse torsdag.

Ud over de 40 som politiet anholdte i Haderslev, behandlede fogedretten i Haderslev yderligere 21 sager, hvor personen selv mødte op.

Både aktionen i Sønderborg og Haderslev fortsætter.

I maj lavede Østjyllands Politi en lignende aktion, hvor 25 blev anholdt i Aarhus for at udeblive. Det fremgår af politiets døgnrapport fra den 25. maj.

Fogedrettens mest almindelige sager handler om gæld.

Hvis man ikke møder op, afsiger fogedretten en kendelse om, at politiet skal finde og frihedsberøve den udeblevne, indtil det er muligt at fremstille vedkommende i fogedretten.

Kendelsen betyder, at man bliver efterlyst, så andre politikredse også er orienteret om, at man er udeblevet.

Syd- og Sønderjyllands Politi oplyser ikke, hvor mange i politikredsen, der er efterlyste for at udeblive.

Men mindst 550 var efterlyste for at udeblive i Midt- og Vestsjællands Politis politikreds i 2020, har politiet tidligere oplyst i en pressemeddelelse.