Skatteadvokater: Ulige kamp mod staten leder til færre skattesager

Det er for svært at vinde skattesager mod staten, mener advokater, der vurderer, at den lave medholdsprocent får færre til at tage kampen op. Minister kalder kritikken "besynderlig".

Skatteminister Morten Bødskov (S) mener, at den høje medholdsprocent i skattesager må "være udtryk for, at der er udført et solidt og fagligt dygtigt stykke arbejde forud for, at sagerne rammer domstolene". | Foto: Martin Sylvest

For mange løber panden mod dommerpulten, når de forsøger at tage kampen op mod skattemyndighederne i retten, mener advokater ifølge Berlingske.

I byretterne har Skatteministeriet således de seneste ni år fået medhold i 89 pct. af sagerne, viser en gennemgang af skattesager, Danmarks Skatteadvokater har lavet, og det skyldes ifølge Helle Porsfelt, partner i advokatfirmaet Hejm Vilsgaard, "at domstolene, primært by- og landsretterne, ikke er så kritiske over for Skat, som de burde være".

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

• Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement