Advokater skal rykke fra fly og bil til tog og cykel – men "det er en balancegang"

Færre rejser med bil og fly er største klimakamel for advokater at sluge i jagten på CO2-reduktioner, vurderer Kammeradvokat-chef, der ofte selv sidder bag rettet. Men ”handler også om fortrolighed.”
”Nogle gange er det nødvendigt at møde en klient fysisk eller flyve til konferencer for at pleje sit netværk. Men i mange tilfælde kan man tage mødet på Teams eller koordinere tingene bedre, så man begrænser transporten,” siger Jens Bødtcher-Hansen, ledende partner hos Kammeradvokaten. | Foto: GLL
”Nogle gange er det nødvendigt at møde en klient fysisk eller flyve til konferencer for at pleje sit netværk. Men i mange tilfælde kan man tage mødet på Teams eller koordinere tingene bedre, så man begrænser transporten,” siger Jens Bødtcher-Hansen, ledende partner hos Kammeradvokaten. | Foto: GLL

Poul Schmith/Kammeradvokaten er gået i gang med et omfattende arbejde med at indkøbe mere bæredygtigt, men på de indre linjer er det især transportvanerne, der kommer til at kræve en indsats hos partnere og medarbejdere. 

Det fortæller Jens Bødtcher-Hansen og Anne Bach Waagstein, henholdsvis ledende partner og chef for samfundsandsvar i advokatfirmaet, der netop er blevet godkendt hos Science Based Targets initiative (SBTI), også kendt som Parisaftalen for virksomheder.

”Vi har allerede i nogle år opfordret til, at man tænker sig om, inden man booker en flyrejse eller tager bilen til et møde, men vi kan stadig blive bedre,” siger Anne Bach Waagstein til AdvokatWatch.

Transport udgør omkring 10 pct. af Kammeradvokatens samlede CO2-udledinger, viser advokatfirmaets seneste klimaregnskab for 2022.

Det dækker over for eksempel godt 11.000 kilometers taxakørsel og 274.000 kilometers kørsel, som medarbejdere og partnere har fået godtgjort i 2022.

Den største CO2-synder inden for transportområdet er klart flyrejser, der stod for over halvdelen af Kammeradvokatens CO2-udledninger fra forretningsrejser i 2022.

Der er dog sket et væsentligt ryk siden 2019, hvor knap 90 pct. af advokatfirmaets udledninger i forbindelse med forretningsrejser kunne tilskrives fly, viser klimaregnskabet.

Udledningen via taxakørsel er reduceret med 75 pct. i perioden, mens udledningen fra tog omvendt er mere end tidoblet, fremgår det af tallene, der dog stadig er påvirket af udsving og efterdønninger af coronanedlukningen.

Svært med fortrolige samtaler i et tog

Samlet er Kammeradvokatens CO2-udledninger fra forretningsrejser næsten halveret fra 2019 til 2022 til trods for, at advokatfirmaets gennemsnitlige antal fuldtidsansatte i samme periode voksede godt 15 pct.

”Der er et stort internt fokus på at rejse med omtanke. Det gør vi blandt andet ved, at vi så vidt muligt puljer vores interkontinentale rejser, så vi ikke rejser til andre kontinenter i unødigt omfang,” skriver Kammeradvokaten i sit klimaregnskab.

Men når det kommer til at reducere rejseaktiviteten, er det ”en balancegang,” forklarer Jens Bødtcher-Hansen.

”Nogle gange er det nødvendigt at møde en klient fysisk eller flyve til konferencer for at pleje sit netværk. Men i mange tilfælde kan man tage mødet på Teams eller koordinere tingene bedre, så man begrænser transporten,” siger den ledende partner.

Det er mange års fasttømrede arbejdsvaner, der skal ændres, og det kan være lettere sagt end gjort, når man som advokat har telefonsamtaler, som ikke egner sig til det offentlige rum.

”Jeg må jo indrømme, at jeg ofte tager bilen, når jeg skal til Jylland, men det handler også om fortrolighed. Jeg er nødt til at kunne have samtaler over telefonen, som jeg ikke kan tage i en togkupé,” siger Jens Bødtcher-Hansen.

For at ændre transportvanerne har Kammeradvokaten indført seks principper.

Det gælder et princip om i udgangspunktet at tage cykel eller offentlig transport til møder tæt på kontoret, at indenrigsrejser så vidt muligt foregår i tog, og at man tilstræber at afholde videomøder frem for at rejse langt.

Derudover gælder der principper om, at man vælger flyrejser ud fra et grønt hensyn til blandt andet antal mellemlandinger, at man ved flyrejser begrænser antallet af personer, som tager med, og at man forsøger at ”mødes på midten” med internationale relationer, der måske alligevel skal forbi Europa. 

Det er dog ikke ambitionen helt at droppe flyrejser, da det i mange sammenhænge er en uomgængelig del af sagsførelse og rådgivning.

Samtidig bliver den faldende rejseaktivitet for den enkelte partner og medarbejder modvejet af, at rejseaktiviteten stiger i takt med, at der kommer flere medarbejdere hos Kammeradvokaten, som fortsat forventer vækst.

Flere vil reducere rejseaktivitet

Kammeradvokaten har to målsætninger inden for SBTI, der er et samarbejde mellem organisationen CDP, FN’s Global Compact, World Resources Institute og Verdensnaturfonden, WWF.

Den ene af de to mål er en reduktion af CO2-udledningerne på firmaets matrikler i København og Aarhus på 70 pct. inden udgangen af 2030.

Den anden målsætning er, at 71,8 pct. af Kammeradvokatens leverandører inden udgangen af 2028 skal have tilsluttet sig SBTI.

Hos DLA Piper, der også er SBTI-godkendt via sit internationale kædesamarbejde, har den danske afdeling som de fleste andre advokatfirmaer en ambition om at skære ned på flyrejserne. 

”Advokatbranchen er jo ikke ligefrem kendt for at være meget nyskabende, og uanset at bæredygtighed indgår i vores rådgivningsydelser, så har ESG og især vores bidrag til CO2-aftrykket ikke stået højt nok på dagsordenen internt i advokatbranchen i Danmark,” skrev DLA Piper-formand Peter Schäfer i AdvokatWatchs juleserie.

For eksempel dropper DLA Piper i år at flyve samtlige medarbejdere til en fælles nordisk konference med andre DLA Piper-kontorer i Norden, som der ellers har været tradition for at gøre hvert andet år, forklarer bestyrelsesformand Peter Schäfer.

En rundspørge blandt de største danske advokatfirmaer, som AdvokatWatch lavede sidste år, viste, at advokatfirmaerne forsøger at reducere rejseaktiviteten, men at advokaterne i stor udstrækning er tilbage på vingerne efter nogle år med coronarestriktioner.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

"Fra en virksomhedsbetragtning har det været en sund proces, men har også givet anledning til flere udtrædelser, end vi normalt ville se," lyder det fra Steen Rode, ledende partner hos Bech-Bruun. | Foto: Nikolai Linares

Fire partnere forlader Bech-Bruun

For abonnenter