Advokater kritiserer dommere for manglende viden om skattesager

Det er for svært at vinde over Skat i retten, og derfor skal dommerne blive bedre til at dømme i skattesager, mener advokater. Dommerformand afviser blankt kritikken.
Det er for svært at vinde retssager mod skat, mener advokater. | Foto: Philip Davali/EB

Når dommere i landets retssale svinger hammeren i sager mellem Skat på den ene side og borger eller virksomheder på den anden, slår de for ofte huller i luften, mener to skatteadvokater. Det skriver Berlingske.

Advokaterne Peter Loft fra Bachmann & Partners og Helle Porsfelt fra Hejm Vilsgaard siger til avisen, at selv stærke skattesager er næsten umulige at vinde i retten, og at det blandt andet skyldes manglende viden hos dommerne.

"Jeg oplever, at domstolene, primært by-og landsretterne, ikke er så kritiske over for Skat, som de burde være," siger Helle Porsfelt, der ofte rådgiver sine klienter til at droppe retssager mod Skat, til Berlingske.

Peter Loft foreslår, at Danmark efter svensk forbillede skal have skattesagkyndige meddommere, da "jeg tror, at skattesager er for svære for en almindelig dommer", siger Peter Loft.

Kritikken har dog intet på sig, siger Dommerforeningens formand, Mikael Sjöberg, til AdvokatWatch.

"Jeg mener ikke, der er et problem, og det er mig bekendt ikke påvist, at dommerne ikke skulle være i stand til at dømme skattesager. Det er sager som alle andre, og dommerne er vant til at sætte sig ind i et utal af problematikker," siger dommerformanden.

"Hvis advokater mener, der er behov for det, kan de i øvrigt allerede i dag bede om særligt sagkyndige til at supplere dommeren. Det sker bare uendeligt sjældent," tilføjer han.

Peter Loft, der er tidligere departementschef i Skatteministeriet, stiller op for Liberal Alliance ved efterårets kommunalvalg i Gentofte.

Advokat og tidligere departementschef går ind i politik

Kromann Reumert-formand undrer sig over manglende kamplyst om skattesmæk