Politiker rasende på Kammeradvokaten efter udbudsfejl: "Sådan en klamphugger"

Kammeradvokaten er skvattet i de juridiske snubletråde i udarbejdelsen af udbudsmaterialet til ombygningen af miljøskibene Sif og Frigg. Udbuddet må gå om, og dermed skrider tidsplanen endnu engang for det skandaleramte projekt.
Folketingsmedlem Bjarne Laustsen (S). | Foto: Jonas Olufson/Ritzau Sanpix
Folketingsmedlem Bjarne Laustsen (S). | Foto: Jonas Olufson/Ritzau Sanpix

Arbejdet med at få de to miljøskibe Sif og Frigg i vandet er endnu engang gået på grund. Denne gang skyldes det, at en fejl hos advokatfirmaet Poul Schmith, bedre kendt som Kammeradvokaten, betyder, at ombygningen af skibene bliver udskudt. Igen. Igen.

Ifølge flere medier, blandt andre Fyens Stiftstidende, Nordjyske Stiftstidende og fagbladet Søfart, har Kammeradvokaten lavet en juridisk fejl i udbudsmaterialet, så udbuddet af opgaven med at ombygge de to skibe må gå om.

"Jeg er hverken rystet eller ked af det, jeg er aldeles rasende over sådan en klamphugger, som vi skatteborgere har givet en god uddannelse og betalt tårnhøje salærer til, fejler," siger det nordjyske folketingsmedlem Bjarne Laustsen (S) til Nordjyske Stiftstidende.

Han er vred, fordi det nordjyske værft Jobi havde vundet udbuddet. Nu må værftet se ordren på 30 mio. kr. sejle væk i horisonten, indtil Kammeradvokaten har lavet et nyt udbudsmateriale. Miljøstyrelsen vurderer, at ombygningen af skibene bliver forsinket omkring et halvt år.

Fejlen består ifølge Miljøstyrelsen af "en uhensigtsmæssig høj økonomisk garantistillelse" fra skibsværftet i forbindelse med ombygningen af de to katamaraner, skriver Fyens Stiftstidende.

Kammeradvokaten har lagt sig fladt ned og laver det nye udbudsmateriale uden beregning.

"Det er meget beklageligt, at det ikke er lykkedes at indgå aftale om ombygning af skibene. Nu skal de så ud i genudbud. Men vi må henholde os til, at Kammeradvokaten konkluderer, at der for nuværende desværre ikke er andre juridisk holdbare alternativer end at gå i genudbud," siger vicedirektør i Miljøstyrelsen Lars Møller Christiansen til Fyens Stiftstidende.

Sagen om miljøskibene har udviklet sig til en fadæse, siden Miljøstyrelsen købte dem i England tilbage i 2013, skrev TV 2 sidste år.

De blev købt for knap 17 mio. kr. og skulle erstatte de forældede miljøskibe, der skulle pensioneres. Men skibene ligger stadig på land i Svendborg, fordi projektet flere gange er blevet udskudt og sat på pause. Samtidig er projektet blevet markant dyrere end oprindeligt planlagt.

"Det her er simpelthen en skandalehistorie, og den bliver værre og værre, hver gang man åbner et blad i bogen," har politiker Bjarne Laustsen tidligere sagt til TV 2.

Advokater over 1,5 mio. kr. fra hinanden i udbudsrunde: "En atypisk stor forskel"

Roskilde tager Bech-Bruun til nåde efter udbyttesag

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også