AdvokatWatch

Flysagerne vælter ind i landets byretter: "Det giver et betydeligt ekstra arbejdspres"

Krav om kompensation efter flyforsinkelser tårner sig op i de retskredse, som landets største lufthavne hører til. Retten i Kolding nærmer sig en fordobling i antallet af sager i forhold til sidste år, mens Retten i Aalborg har oprettet et flysagsteam for at håndtere de voksende sagsbunker.

Retten i Kolding modtager et stigende antal sager om forsinkede eller aflyste fly fra Billund Lufthavn. Foto: Claus Fisker / Ritzau Scanpix

Det er ikke kun i Københavns Byret, at sager om kompensation for forsinkede eller aflyste fly hober sig op. Rundt om i landet mærker domstolene et øget arbejdspres som følge af en markant stigning i antallet af flysager.

Det gælder byretterne i de retskredse, som landets største lufthavne ud over Københavns Lufthavn hører til.

Retten i Kolding, som Billund Lufthavn hører til, har indtil videre i år modtaget 1849 sager. I hele 2018 dumpede der 1131 sager ind ad brevsprækken. Det svarer til en stigning på 63 pct.

"Det udgør en stor del af vores samlede civile sager, og når der er en stigning fra 1131 til 1849 er det klart, at det giver et betydeligt ekstra arbejdspres," siger Peter Toftager, funktionschef for retsafdelingen ved Retten i Kolding, til AdvokatWatch.

Når året er omme, kan byretten i den sydøstjyske by meget vel have oplevet en fordobling i antallet af flysager i forhold til sidste år.

"Det er selvfølgelig en arbejdsopgave, som vi kan mærke, så vi er nødt til at tilføre flere ressourcer," siger Peter Toftager.

Som AdvokatWatch for nylig kunne fortælle, hober tusindvis af sager om kompensation efter flyforsinkelser sig op i Københavns Byret. I løbet af 2019 er der havnet 5000 sager, som alene omhandler krav om kompensation efter forsinkede fly, på byrettens skrivebord.

Det er en EU-forordning fra 2004, som har gjort det muligt at få kompensation for aflysninger eller forsinkelser af flyafgange. Siden er et hav af såkaldte retshjælpsselskaber skudt op. Virksomheder som Dansk Rejsehjælp, Airhelp og Flyhjælp har slået rod med forretningsmodeller, der går ud på at hjælpe passagerer med at få kompensation, hvis de har været udsat for forsinkelser i forbindelse med en flyrejse. På grund af uklarheder om, hvornår flyselskaber skal betale erstatning, opstår flere tvister.

Opretter flysagsteam

Retten i Aalborg har indtil videre i år modtaget 470 sager om kompensation for flyforsinkelser. Det er en stigning på 12 pct. i forhold til hele sidste år, hvor der havnede 418 sager i indbakken.

"Der er ikke noget, der tyder på, at vi ikke får flere sager i år, og der er jo allerede tale om en pæn stigning," siger retspræsident Malene Urup.

Hun oplyser, at der er 225 verserende flysager i den nordjyske byret.

"Vi har oprettet et flysagsteam med en dommer tilknyttet i takt med, at vi har fået flere sager for at sikre en god og effektiv håndtering af sagerne. Det er sager, der egner sig til speciale, fordi der er mange af dem, og der er EU-regler involveret, så vi har nogle enkelte jurister, der behandler de her sager," forklarer Malene Urup.

Retten i Aarhus melder pas, hvad angår flysager. De får mange sager ind, men henviser dem blot til Retten i Randers, fordi Aarhus Lufthavn ligger ved Tirstrup, som hører under Randers retskreds.

"EU-domstolen har truffet en afgørelse om, at værneting er dér, hvor flyet lander og letter, og vi har simpelthen ingen lufthavn i Aarhus Kommune, som er det, vi dækker," forklarer Birthe Jespersen, funktionschef i retsafdelingen for civile sager ved Retten i Aarhus.

Derfor skal sagerne fra Aarhus Lufthavn behandles i byretten i Randers, som indtil videre har modtaget 102 flysager i 2019 mod 70 sager i hele 2018. Det svarer til en stigning på 45 pct. I 2017 modtog retten blot tre sager af den karakter, oplyser dommerfuldmægtig Lars Gaai.

"Vi så ikke de her sager før 2018, så der er nogle, der har fået øjnene op for, at der er potentiale i de her sager," siger Lars Gaai med henvisning til de firmaer, som specialiserer sig i at hjælpe passagerer med flykompensation.

Der er ifølge Lars Gaai lige nu 49 verserende sager ved Retten i Randers. Han forklarer, at retten løbende tager stilling til, hvorvidt de bugnende sagsbunker kræver flere ressourcer.

"Nu er antallet af denne type sager øget væsentligt de senere år, og det gør jo selvfølgelig, at vi er nødt til at kigge på, om der skal tilføres flere ressourcer til at behandle lige præcis de sager, men det er en løbende vurdering, og lige nu er det ikke aktuelt for os at lave om på den ordning, vi har," siger Lars Gaai.

Forskellige tilgange

Lars Gaai sidder selv med alle sagerne. Det skyldes, at sagsområdet er særegent, fordi reglerne udspringer af EU-regulering, og det er ikke nødvendigvis helt i overensstemmelse med dansk obligationsret, forklarer dommerfuldmægtigen.

"Vi har koncentreret sagerne hos mig, så alle ikke skal sætte sig ind i det her sagsområde. Og så er det også et spørgsmål om, at vi sagtens kan få flere sager, som vedrører den samme flyvning, og der kan det være hensigtsmæssigt, at vi ikke spreder dem ud på forskellige afdelinger."

I Retten i Kolding, hvor der lige nu er 1100 verserende sager, fordeles sagerne ud på alle, der behandler civile sager. Peter Toftager peger i den forbindelse på, at de har flere sager end både Aalborg og Randers.

"Det er et organisatorisk valg, og vi har indtil videre valgt at fordele sagerne ud på alle for at følge med. Det er vi nødt til for at få dem igennem," siger han og tilføjer:

"Vi har ikke selv indflydelse på antallet af sager, men vi har indflydelse på, hvordan vi håndterer det, og vi prøver at strømline vores sagsbehandling, fordi det kan være svært at håndtere så mange sager uden systematik."

Tusindvis af flysager hober sig op i Københavns Byret

Dansk startup vinder sag over Ryanair: En lignende sag venter SAS

Advokatrobotterne Herman og Lara sparer små 2000 timer hver måned hos Airhelp

Relaterede

advokatwatch trial

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier