AdvokatWatch

Lønkompensation gør stor forskel for hårdt ramte flyjurister

Coronakrisen har ramt iværksættervirksomheden Flyhjælp hårdt. Indtil videre kan firmaet holde på medarbejderne via lønkompensation, men ifølge direktøren kan det blive nødvendigt for Flyhjælp at skære til i løbet af sommeren.

Iværksættervirksomheden Flyhjælp forventer at komme ud på den anden side af krisen i mindre skala. | Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen/Ritzau Scanpix

Det bratte fald i flytrafikken har med et slag sat en stopper for nye sager hos iværksættervirksomheden Flyhjælp.

Det fortæller direktør Gustav Frederik Thybo, der var med til at stifte virksomheden for fem år siden.

"Vores eneste produkt har været indhentning af kompensation, og når der ikke er nogen kompensationssager, rammes vi hårdt," siger han til AdvokatWatch.

Flyhjælp har som en række advokatfirmaer og andre virksomheder, der yder juridisk rådgivning, søgt om lønkompensation. Derudover gør virksomheden også brug af den hjælpepakke, hvor virksomheder kan få kompensation for faste omkostninger.

"Vi er ekstremt heldige i Danmark, fordi vi har så stærk en velfærdsstat, der kan hjælpe ikke bare de svage borgere i samfundet, men også de virksomheder, der har det svært i den her ekstraordinære tid," siger Gustav Frederik Thybo.

Lønkompensationsordningen er blevet justeret flere gange under coronakrisen, men aktuelt kan virksomheder sende fuldtidsmedarbejdere hjem med løn og få 75 pct. af lønudgiften kompenseret af staten, dog maksimalt 30.000 kr. om måneden pr. medarbejder.

Kommer ud i mindre skala

Flyhjælp har sendt omkring 35 medarbejdere hjem, hvilket svarer til cirka 60 pct. af firmaets ansatte.

"Lønkompensationen betyder, at vi kan beholde nogle ansatte, indtil salget vender tilbage igen. Og det gør en stor forskel, for ellers skulle vi ud i nogle lange opsigelser for senere hen at finde ny arbejdskraft, når salget vender tilbage. At opsige medarbejdere for at finde nye igen senere er enormt dyrt," siger direktøren.

Kommer I alligevel til at opsige medarbejdere?

"Vi kiggede på det her i slut april, og der overvejede vi at lave en større runde afskedigelser, men vi besluttede i dialog med vores medarbejdere at se det an til juni, hvor vi bedre ved, hvordan landet ligger," siger han og tilføjer:

"Det er klart, at der kommer til at ske noget til midt-slut juni, men vi venter med at træffe beslutningen, fordi vi til den tid har et langt bedre overblik over, hvad krisen betyder for flyaktiviteten og vores organisationen."

Er jeres forretning truet på livet?

"Nej, det er den ikke. Vi skal nok komme igennem coronakrisen. Vi kommer ud i en mindre skala, men når vi kommer ud på den anden side, venter der også et marked med mindre konkurrence."

Ulempe at medarbejdere ikke må lave noget

Selvom Gustav Frederik Thybo er taknemmelig for hjælpen fra staten, mener han, at ordningen med lønkompensation kunne forbedres. For eksempel undrer det ham, at medarbejderne skal gå derhjemme uden at lave noget.

"Ulempen ved at anvende lønkompensationsordningen er, at medarbejdere ikke må arbejde i den periode, hvor de er omfattet af ordningen. Det er ærgerligt, fordi vi godt kunne bruge vores medarbejdere, og det skaber ikke nogen samfundsværdi, at medarbejdere går derhjemme," siger han.

Gustav Frederik Thybo mener godt, at forudsætningen for lønkompensation kunne have været et væsentligt tab i omsætningen, ligesom det er tilfældet med ordningen for kompensation af faste udgifter.

"Vi har faktisk masser af arbejde, fordi vi har en del verserende sager, som vi skal arbejde videre på. Grunden til, at vi har valgt at sende folk hjem, er ikke, at de ikke har noget at lave, men at vores omkostninger ville være for store i forhold til vores indtægter, fordi vi ikke får nye sager ind."

Gamle idéer får liv under krisen

Hos Flyhjælp forsøger iværksætterne nu at støve gamle idéer af for at få penge i kassen.

"Vi er som iværksættervirksomhed klar til at tilpasse os til den virkelighed, vi står over for. Så vi er selvfølgelig også klar til at finde ud af, hvordan vi kan ændre vores forretning, så vi kan tjene penge. Et godt eksempel er, at vi er begyndt at tilbyde et nyt produkt, som giver en masse kunder," siger Gustav Frederik Thybo.

Det nye produkt går ud på at hjælpe flypassagerer med at få billettens pris refunderet fra flyselskabet i forbindelse med aflyste afgange.

"Det kan godt være en svær proces, fordi flyselskaberne rigtig gerne vil holde på pengene i den her tid, hvor de selv er hårdt ramt," siger direktøren og tilføjer:

"Det opvejer ikke for det tabte, men det gør, at vi opnår noget omsætning i stedet for ingen."

Advokatfirmaer søger om coronahjælp: "Jeg har samlet al den likviditet jeg kan"

Folketinget forlænger og udvider hjælpepakker for 100 milliarder

Regeringen hæver loft for virksomheders lønkompensation

Mere fra AdvokatWatch

Ugens bedste historier på AdvokatWatch

Efterårsferien blev skudt i gang med nyheden om, at Horten får ny ledende partner til nytår. Derudover satte undersøgelse fokus på danskernes holdning til lokale advokater, mens afsat kurator fik lov til at bringe Højesteret på banen efter "vidtgående" afgørelse.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier