"The Big Four" bliver undersøgt, men undgår opsplitning

Som en del af et gennemgribende tilsyn af revisionsbranchen står de fire største revisionsfirmaer – også kaldet the Big Four – over for at skulle opsplitte deres forretning i selvstændige forretningsområder. Dette forslag er stillet af tilsynsmyndighederne, som har undladt at gennemføre tiltag, som kritiske røster har efterlyst.
Den britiske konkurrencemyndighed CMA har meldt ud, at revisionen bør skilles ud fra den meget større konsulentforretning, men CMA har undladt at anbefale en fuld strukturel opsplitning samt indføre et øvre loft på revisionsfirmaernes markedsandel. En anden rapport konkluderer, at England har brug for en ny bidsk vagthund for at undgå en gentagelse af fortidens synder.
Rapporterne "fremstiller en betydelig indsats for at gøre noget ved de langvarige svagheder i revisionsbranchen ved at løse luskede interessekonflikter," siger Natasha Landell-Mills, direktør for corporate governance hos kapitalforvalteren Sarasin & Partners.
"Der er et akut behov for at tydeliggøre, hvad præcis revisionen er til for."
Række af bøder og påbud
Efter en lang række skandaler i velrenommerede engelske firmaer samt kollapsen i entreprenøren Carillion har regeringen pålagt tilsynsmyndighederne at lave reformer, så dominansen hos de største revisionsfirmaer, eller Big Four, bliver svækket. Branchen har været gennem et turbulent år med rekordhøje bøder og påbud.
"Disse komplekse problemer kan sagtens tage flere år at løse," udtaler CMA's bestyrelsesformand Andrew Tyrie i en pressemeddelelse.
"Hvis det viser sig, at lovforslagene ikke er gennemgribende nok, vil CMA ikke helme, før problemerne er løst."
Uafhængigt af CMA har den britiske regering udtalt, at den erklærer sig enig i en ny rapport, som beskriver, at det kritiserede revisortilsyn, Financial Reporting Council (FRC), bør lukkes og erstattes af et nyt revisortilsyn. Dette nye revisortilsyn hedder Audit, Reporting and Governance Authority (ARGA) og får myndighed til at undersøge selskaber og deres regnskaber og ledelse.
Revisortilsynet FRC blev beskyldt for at være for tæt knyttet til de revisionsfirmaer, de skulle undersøge, især til Deloitte, KPMG, EY og PWC.
"Jeg er enig i, at FRC har haft en tendens til at have en for konsensuel tilgang til sin opgave," siger John Kingman, som var ansvarlig for en undersøgelse af tilsynet.
"Tiltro til branchen er ikke, hvor den bør være"
KPMG siger, at rapporterne indeholder "konstruktive forslag", mens direktør for Deloitte i England David Sproul anerkender, at mange har mistet tilliden til revisorerne.
"Det er tydeligt, at folks tillid og tiltro til branchen ikke er, hvor den bør være, og vi støtter en ændring, som øger kvaliteten i revisionen," siger han.
PWC og EY har også erklæret deres støtte til tiltag, som skal øge tilliden til revisionsbranchen.
Den operationelle opdeling af revisionsfirmaerne, som konkurrencemyndigheden CMA foreslår, åbner op for selvstændige indtjeningsområder hos revisionsfirmaerne – og dermed sikrer man, at revisorerne kun bliver betalt for deres revisionsarbejde. I den nuværende form får de overskud fra hele firmaet.
De fire store revisionsfirmaer undgik at skulle opsplitte deres revisions- og konsulentforretning i selvstændige selskaber, eftersom CMA udtalte, at sådanne lovforslag ville blive "langvarige og komplekse" på grund af de store revisionsfirmaers vidtrækkende netværk. Tilsynsmyndigheden udtaler, at "drastiske, men svære implementerbare udbedringer" skal undersøges igen.
Brancheforeninger har overvejende haft ros til begge rapporter.
"CMA har anerkendt fordelene ved en integreret revisionsmodel og gør ret i at se bort fra misforståede krav om at opdele de store revisionsfirmaer," siger Matthew Fell, direktør i Confederation of British Industry.
"Med dette tilbageslag må vi fokusere på at mindske denne forventningskløft, som underminerer tilliden til revisionsbranchen."
Ikke længere tilsyn med sig selv
For at tilskynde til større konkurrence har CMA udtalt, at man foretrækker, at de største selskaber skal have en fælles revidering af deres regnskaber – hvor to revisionsfirmaer skriver under på regnskaberne – frem for at indføre et loft på revisionsfirmaernes markedsandel.
Det er ikke første gang, at konkonkurrencemyndigheder har haft kig på de store revisionsfirmaers markedsdominans. For bare fire år siden blev der indført en lov om, at engelske selskaber skal have ny revisor hvert tiende år. Og i de senere år har EU har også truet med, at revisionsfirmaerne skal udskille konsulentforretning, før man vedtog de udvandede lovforslag.
CMA udtaler, at de godtager kommentarer til lovforslaget indtil 21. januar.
Med Kingmans forslag, som sandsynligvis bliver vedtaget af regeringen, skal revisorerne væk fra at føre tilsyn med sig selv. I så stor udstrækning, at det nye tilsyn får myndighed til at kigge efter "advarselstegn" i britiske selskaber, siger han.
"Den er og skal se sig selv som en tilsynsmyndighed," siger Kingman, som er bestyrelsesformand i Legal & General Group, Englands største pensionsselskab. FRC var "et levn fra en anden verden, som skulle repareres."
Hermed et uddrag af de nye ændringer:
- Tilsynsmyndigheden får en ny bestyrelse. Direktøren for FRC Stephen Haddrill har allerede meddelt, at han forlader posten ultimo 2019.
- Myndigheden bør være støttet af de firmaer, den fører tilsyn med.
- Den vil direkte føre tilsyn med de store revisionsfirmaer med større myndighed, så den også dækker bestyrelsesmedlemmer, som ikke er medlem af en forening.
- Det nye tilsyn, ARGA, skal udvikle markedsdata og udgive rapporter, som kan kræve en ny revisor eller nyt regnskab.
I en anden undersøgelse har den britiske regering meddelt, at man har bedt bestyrelsesformanden i London Stock Exchange Group overveje, hvordan revisorerne kan bekræfte de oplysninger, de skriver under på.
Danske Advokater: Konkurrencen fra de store revisionshuse spidser til
Advokatformand advarer: Konsulenthusenes indtog er en trojansk hest
Medie spekulerer i om revisionsbranchens Big Four bliver til Big Three