Trods 50 timers arbejdsuge: For lidt tid er advokaters største udfordring

Advokater mangler tid og har for få muligheder for at møde klienterne, viser en survey.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Selvom advokater sjældent anklages for at være dem, der går tidligt hjem, har de for lidt tid til at udvikle forretningen. Det er det klare budskab i en amerikansk survey blandt advokater og marketingmedarbejdere i advokatfirmaer, som mediekoncernen Bloomberg og den nordamerikanske Legal Marketing Association har gennemført blandt 190 marketingfolk og 135 advokater.

83 af advokaterne angiver, at den største udfordring i forhold til at udvikle forretningen og styrke konkurrenceevnen er mangel på tid. Og manglen på timer i døgnet går bl.a. ud over, hvor ofte de mødes med mulige nye klienter.

”Når de bliver spurgt om deres største udfordringer, er advokater og marketingfolk enige om, at mangel på tid er deres mest presserende bekymring. Derudover er advokater mere tilbøjeligt til at nævne udfordringer med at finde leads (mulighed for at skaffe nye kunder, red.) og få møder eller face-time med potentielle klienter,” hedder det i undersøgelsen.

Mangel på leads

I Danmark arbejder advokater på advokatkontorer markant mere end flertallet med en gennemsnitlig arbejdsuge på 48 timer og en stor andel, der arbejder mere end det.

53 pct. af advokaterne i Bloomberg-undersøgelsen angiver mangel på leads som en af de store problemer, mens 44 pct., mener manglende samarbejde mellem advokaterne er en af de store benspænd i forhold til at skabe vækst i forretningen.

Det markedsføringsmæssige tiltag, advokaterne opfatter som det klart mest succesfulde, er øget tilstedeværelse på sociale medier. 52 pct. af advokaterne angiver dette som et særligt effektivt markedsføringstiltag, mens kun 39 pct. af marketingfolkene deler denne opfattelse. Marketingmedarbejderne opfatter fysiske arrangementer eller kundebesøg som de bedste tiltag for at udvikle forretningen.

Bevægelse mod udefra-og-ind

Når der spørges, hvad der skaber presset for at udvikle forretningen, er ”internt pres for at skabe omsætning” det, der vægter tungest, med 61 pct. af svarene. Rapporten hæfter sig dog ved, at advokater er mindre tilbøjelige til at angive internt pres som årsag, end de var ved den forrige måling i 2016, og at marketingmedarbejderne i stigende grad nævner presset fra andre advokatfirmaer som katalysatoren for at skulle skabe fremdrift.

“Dette kan afspejle et grundlæggende skift mod et udefra-og-ind synspunkt, som prioriterer det eksterne perspektiv, som klienter og markedet kommer med,” hedder det i rapporten.

Nye firmaer med alternative juridiske løsninger og legaltech-udviklingen opfattes ikke som en stor bekymring. Kun 13 pct. af de adspurgte opfatter dette som en presserende faktor.

Kontorfællesskab i vækst: "Vi har ikke plads til primadonnaer" 

Ny Bech-Bruun-app skal levere nødhjælp til virksomheder ved kontrolbesøg  

B&O's juridiske direktør om voksende kopiproblemer: "Det går kun én vej" 

Bruun & Hjejle skruer ned for store egoer og sætter fokus på teamwork  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu


Læs også