Coronakrisen forlænger retsopgør i udbytteskandalen

Sagen om svindel med dansk udbytteskat, som Kammeradvokaten er dybt involveret i, kommer til at trække ud som følge af coronakrisen. Indtil videre bliver den rykket mindst tre måneder.

I et brev har Skattestyrelsen foreslået, at alle svarfristerne i den britiske sag bliver udskudt med mindst tre måneder på grund af coronakrisen. Foto: Thomas Borberg

Opgøret med de formodede svindlere, der har trukket milliarder ud af den danske statskasse i udbyttesagen, bliver forlænget på grund af coronakrisen, skriver Børsen.

I et brev, der er sendt til blandt andre den hovedmistænkte i sagen Sanjay Shah, har Skattestyrelsen foreslået, at alle svarfristerne i den britiske sag bliver udskudt med mindst tre måneder på grund af coronakrisen. Brevet er også sendt til retten i USA.

Som AdvokatWatch skrev får en måned siden nærmer retsopgøret i udbyttesagen sig, og derfor opretter Skattestyrelsen en juridisk enhed til at koordinere indsatsen, hvor både Skattestyrelsen, Kammeradvokaten/Advokatfirmaet Poul Schmith og udenlandske advokater er involveret.

Udbyttesagen ramte offentligheden tilbage i sommeren 2015, da Skat måtte indrømme, at udenlandske svindlere havde hevet 6,2 mia. kr. ud af statskassen ved uberettiget at søge om refusion af udbytteskat.

Siden har det vist sig, at sagens omfang er betydeligt større, og i dag mener myndighederne, at svindel med refusion af udbytteskat i perioden 2012 til 2015 har kostet den danske statskasse 12,7 mia. kr. Indtil videre er cirka 490 personer og selskaber i fire forskellige lande blevet sagsøgt.

Ny juridisk enhed får afgørende rolle i en af Danmarkshistoriens største svindelsager

Skattestyrelsen gav forkerte oplysninger om udbytteforlig

Skattestyrelsen er efter flere storbanker i udbyttesag