AdvokatWatch

Kammeradvokaten godkender italienere på Storstrømsbroen

Trods sager om korruption og ubetalte regninger kan italienske firmer ikke udelukkes fra udbud om Storstrømsbroen, konkluderer Kammeradvokaten.

"Vi skal være sikre på, at det hele kører efter bogen, og at broen kan blive bygget til tiden og inden for budgettet," siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen. | Foto: /ritzau/Nanna Navntoft

Trods verserende retssager om korruption og bestikkelse for millioner hos to af tre italienske byggefirmaer, der har vundet opgaven med at bygge Storstrømsbroen, konkluderer Kammeradvokaten, at alle regler er fulgt.

Der er derfor ikke grundlag for at udelukke firmaerne fra udbuddet.

Kammeradvokatens redegørelse er blevet præsenteret for forligskredsen, oplyser Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.

Forligskredsen bakker op om, at Vejdirektoratet nu skal undersøge situationen nærmere, inden der træffes endelig beslutning om det videre forløb.

"Vi skal være sikre på, at det hele kører efter bogen, og at broen kan blive bygget til tiden og inden for budgettet," siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen i en pressemeddelelse.

19. december valgte han at udskyde underskriften med de tre italienske firmaer og få Kammeradvokaten ind over det 2,1 mia. kr. dyre byggeprojekt.

Kort forinden havde Fagbladet 3F afsløret, at firmaerne Condotte og Grandi Lavori Finvosit til februar skal forsvare sig i en sag om korruption og bestikkelse.

Gæld på 100 mio. kr.

Fagbladet 3F kunne i sidste uge afsløre, at et Condotte måtte indstille byggeriet på Norges hidtil største transportbyggeri, da de skyldte 100 mio.  kr. til en række underentreprenører.

Nu ser vi på, om de to andre firmaer i konsortiet er i stand til - og ønsker - at løfte opgaven alene

Kim Christiansen, transportordfører i Dansk Folkeparti
Flere firmaer på det norske milliardbyggeri måtte sende deres ansatte hjem uden løn. Og et firma gik konkurs, efter at det italienske selskab Condotte lod dem vente på millionbeløb.

"Nu ser vi på, om de to andre firmaer i konsortiet er i stand til - og ønsker - at løfte opgaven alene," siger Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, til Ritzau.

"Kammeradvokaten konkluderer, at vi ikke på baggrund af sagerne i Italien kan udelukke nogen firmaer. Vi er jo heller ikke interesseret i at annullere det hele, for så skal hele processen gå om."

Condotte har oplyst, at selskabet er i gang med en rekonstruktion.

Derfor beder Vejdirektoratet konsortiet af de tre italienske firmaer om at redegøre for, hvordan de kan løfte kontrakten - også i en situation, hvor en af parterne ikke kan levere sin del.

Vejdirektoratet forventer, at redegørelsen vil være klar om et par uger. Herefter vil forligskredsen blive indkaldt igen.

/ritzau/

Mere fra AdvokatWatch

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier