Advokat kritiserer forsikringsselskabers brug af egne advokater

Det kan ifølge flere iagttagere diskuteres, om forsikringsselskaber må sende interne advokater i retten for at føre sager på vegne af deres kunder, hvilket sparer selskaberne store summer.

Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

Der er uenighed om, hvorvidt forsikringsselskaber må sende deres egne interne advokater i retten til at føre sager på vegne af selskabernes kunder i stedet for at bruge advokater fra et advokathus. Det skriver Børsen.

"Vi mangler at få endeligt afgjort, om et forsikringsselskab kan anvende egne ansatte advokater i mandatarsager (sager ført på vegne af en forenings medlemmer, red.). Domstolene kan give et klart svar, men det kræver, at der er nogen, der vil stå fast på deres synspunkter og føre en sag på spørgsmålet," siger Frederik Waage, juraprofessor på SDU, til Børsen, som peger på, at man mangler en højesteretsdom på området.

Advokat Eduardo Vistisen fra firmaet Vistisen Falk Hansen mener ikke, forsikringsselskabernes praksis er i overensstemmelse med loven, mens forsikringsselskaberne Tryg og Topdanmark fortæller, at deres fremgangsmåde af byretten flere gange er blevet blåstemplet.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie FinansWatch.)

Finanssektor hyrer advokater mod Arne-skat

Advokatfirma og forsikringsselskab bytter advokater

Mindre advokatkontor lukker

Det københavnske advokatfirma Adlex Advokater er ophørt pr. 1. oktober. Medstifter kaster sig over andre forretninger, mens en anden advokat fortsætter i eget navn.